2014.05.09. 09:38

Lassú étel, lassú élet - Utazás Dél-Olaszországban

Márciusban elutaztam 8 napra Nápolyba, áprilisban egy 6 városos körutazáson vettem részt Belgiumban és Hollandiában. A nápolyi út megváltoztatta az életemet, és az út maga is sokkal lassabb volt, mint az áprilisi. Alapvetően Nápolyban maradtam, és csak egy-egy napokra utaztam el Pozitanóba, Amalfiba és Pompeibe. Nápoly és környéke a slow food, slow life életvitelét követi. A Slow Motion (lassú mozgás), egy kulturális forradalom, ami tiltakozik az ellen, hogy ami gyors, az jobb is. Ez persze nem azt jelenti, hogy a Slow Mozgalom mindent csigatempóban csinálna. Arról van szó, hogy mindent a megfelelő időben és sebességgel kell megtenni. A dolgunkat olyan sebességgel kell végig csinálnunk, ahogyan azt legjobban lehet, és nem olyan gyorsan, ahogy azt lehetséges. A mozgalom a minőséget helyezi előtérbe a mennyiséggel szemben, például a munka, az étel vagy akár a szülői feladatok terén. Positanoban megismerkedtem egy norvég lánnyal, aki 3 éve a slow food, slow life életvitelt kutatja, és a tanulmánya miatt költözött a városba. 

Dél-Olaszországban sétálsz a helyeken, nézed az embereket, és érzed, hogy a hely nem változott semmit az elmúlt 500 évben. Természetesen több az üzlet, és a turistákra épülő idegenforgalmi pénzköltő helyek variációi, de az emberek, házak, illatok változatlanok. Mikor ott vagy, élvezed, hogy kevesebb pénzből jössz ki, mintha Budapesten maradtál volna. Ehhez hozzátartozott az is, hogy 8 nap alatt csak két, a belgiumi trip alatt 10 nap alatt 6 hosztom volt. 

IMG_20140327_095637.jpg

Arra is rájöttem, hogy fárasztó dolog vendégnek lenni, ha a hosztjaidat gyakran cseréled, és mindezt viszonylag hosszú távon teszed. Nem csak az alkalmazkodásra gondolok, hanem a megfelelni vágyás kényszerének. Senki nem akar szar vendég lenni, én sem. 

Nápolyban élveztem a sok száz éves házak látványát, a mozdulatlanságot. Az áprilisi út során Delftet és Amszterdamot szerettem. Belgium unalmas volt, és szabadulni akartam a helytől. Mindig a következő célpont járt a fejemben, az antwerpeni, brüsszeli, bruges-i séták alatt minden felbukkanó új utcában kerestem valamit, amibe beleszerethetek, de nem találtam meg. Azt se szerettem persze, hogy minden nagyon drága volt. Nápoly 8 napja 80 000 Ft-ba került, amiből 20 000 Ft-ot mobilinternetre költöttem. A brüsszeli trip kb. 250 000 Ft-ba került. Mindkét helyen hasonló életszinvonalon éltem. Minden nap két kávézó, étterem, tömegközlekedés, múzeumbelépők, fagylaltok, édességek, szuvenírek, ruhák .. csak amíg Nápolyból Amalfiba 4 Euró volt eljutni, addig Brüsszelből mondjuk Bruges-be 15 Euró. Az összes vonatjegyem költsége 165 Euró volt a Belgium-Hollandia utazásban, ami közel a teljes nápolyi költségvetésem volt, valamint összehasonlítva a return Budapest-Brüsszel repülőjegyemmel, ami kb. 65 Euró volt, nos.. 

Júliusban utazom Szicíliába is, a repülőjegyet már megvettem, 32 944 Ft volt az ára. Ebből 6 500 Ft-ot fizettem Wizz pontokkal, a többit az Erste Wizz kártyámmal rendeztem, így 4 százalékot vissza is tett az Erste a Wizz pontjaimra. A repülőjegy foglalását az Erste Wizz kártya a legmagasabb pontokkal jutalmazza. Én most arra gyüjtök, hogy a jelenlegi 6 300 Ft Wizz pontomból 18 000 legyen, hogy a nagy kézipoggyász ingyen kijöjjön belőle a júliusi szicíliai utamra.

Szicília tengerparton döglős, pihenős, nem mozdulós, Slow Motion utazás lesz. Na jó, két napra átmegyek Palermoba, de nem célom 8 nap alatt bejárni a szigetet. Maradok a fenekemen, élvezem a napsütést, a tengert, a dél-olasz konyhát (jajj). Slow food, slow life, ez való nekem. 

Kövess Facebookon és Instagramon is! 

A bejegyzés trackback címe:

https://couchsurfing.blog.hu/api/trackback/id/tr746094367

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2014.05.11. 16:06:51

Annak ellenére imádtam én is Nápolyt hogy átvertek, kiraboltak, majd a rendőrök leszartak, de olyan kedvességgel, hogy egyszerűen nem tudtam rájuk haragudni! A magyar konzul viszont kedves volt. Igaz nem segített ő sem. Mekkora mázli ilyenkor hogy volt biztosításom...ők is utólag fizettek....de ami a legdurvább, hogy a rendőrségen végül az ügyintéző adott kölcsön, és mondta majd utaljam el ha hazaértem!!!!! Majd ajánlott egy jó éttermet is! Soha ilyen kalandokban nem volt részem mint ott (egy kedves duci afro prostilány, eléugrott ab bérelt autónak, majd ki akartak zsebelni a haverjával) mégsem bántam meg egyetlen percét sem!!

2014.05.11. 16:23:03

@Legelő Őse: Nem is történhetne megfelelőbb emberrel. A blogod erre bizonyíték. Nektek, liberóknak (ja bocs, demokratáknak) köszönhetjük az EU mai állapotát és a multikulti koncepcióját. De neked mindenre az a válaszod, hogy teli szájjal orbánozol egy jót.

2014.05.11. 16:41:56

Wizzair mennyit adott a promoért?

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2014.05.11. 18:04:44

@Legelő Őse: a hosztjaim nekem is mondták Nápolyban, hogy ne mobiltelefonáljak az utcán, szóval mikor valaki felhívott, mindig beugrottam a legközelebbi kávébárba, és ott bonyolítottam le a hívást. Valamint mondták, hogy ne vigyem a laptopomat kávézókba, és ne hordjam a fényképezőgépemet a nyakamba. Mikor fotózni akartam, elővettem a kamerát a táskámból, fényképeztem, majd visszaraktam a táskámba. Engem nem rabolt ki senki. Sajnálom ami veled történt.

durbintss 2014.05.11. 18:06:19

lelassulni itthon is lehet, ha nagyon akarsz, és ezért még elutazni se kell Nápolyba ahol bokáig mászkálhat az ember a koszban, nem beszélve a közállapotokról. Ez a blog vagy mifene számomra nem hozott semmi hasznos infót.

Steven Seggáll 2014.05.11. 18:51:04

@Legelő Őse: Hogy ilyen tapasztalatokat gyűjts, elég lett volna éjjel egy józsefvárosi sikátorban sétálgatnod.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2014.05.11. 19:24:29

@durbintss: szia, elavultak az információid. Nápolyból 2 éve eltünt a szemét, minden utcában szelektív kukák vannak, amit folyamatosan ürítenek. Semmivel nem koszosabb a város, mint Budapest.

durbintss 2014.05.11. 19:32:02

@nikita: ennek örülök, de a közbiztonság az még a régi lehet, gondolok itt a motoros rablókra, meg ilyesmi.

durbintss 2014.05.11. 19:36:01

@durbintss: ja és, hogy magamnak válaszoljak, jutott még eszembe számtalan gondolat:

Lassú helyek Budapesten – Budapest blog videóriport

slowbudapest.com/lassu-helyek-budapesten-budapest-blog-videoriport/

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2014.05.11. 19:37:26

@durbintss: igen, az sajnos a régi, ahogy írtam feljebb egy kommentben, a mobiltelefont ne használd az utcán, és érdemes a táskát is erősen tartani a robogósok miatt stb. Egyébként tőlem Sevillában, Spanyolországban ragadta el a mobilomat egy robogós, csak béna volt, és leejtette, hálistennek telefon nem tört el. Szicília se a legbiztosabb turistákra nézve, mégis odamegyek :-) A lényeg sztem, hogy ilyen helyeken oda kell figyleni az értékekre, olyan nem igazán van Nápolyban, hogy körbevesznek gengszterek, a falnak szorítanak, és kirabolnak. Ez inkább pl Brazíliára igaz. Biztos előfordult már ilyen Nápolyban is, de Budapesten is előfordult már sajnos...

odamondó 2014.05.11. 19:54:21

@nikita: gondolom a belvárosban járkáltál. Ott sohasem volt szemét.

"Semmivel nem koszosabb a város, mint Budapest."

Remélem ezzel viccelni szerettél volna. Scampia szintjét egyszerűen Magyarországon a legrosszabb hevesi vagy BAZ megyei cigány putri nem éri el, de úgy általában sem. Csukott szemmel jársz te itthon.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2014.05.11. 19:59:25

@odamondó: mivel turista voltam, ezért főleg a belvárosban voltam, valamint 4 napig fenn laktam a hegyen egy olyan környéken, ami itthon a Rózsadombnak felel meg, lezárt magán utcák stb..

A külvárosi lakótelepi részekre nem mentem, de miért is mentem volna turistaként. Pontosítok: Nápoly belvárosa semmivel se koszosabb, mint Budapest belvárosa. Na jó, talán csak egy picivel.

kutyaaszarpor_a_szembe (törölt) 2014.05.11. 20:19:18

@Legelő Őse: megérdemelted hogy kiraboltak.Isten enm ver bottal.Aki szidja ORBÁN VIKTOR úrat az így jár

jet set 2014.05.11. 21:17:44

@nikita: Végig a nyakamban lógott a fényképezőgépem és még mindig megvan.
Szicília júliusban, 45 fokban ideális úticél.

sellőlány 2014.05.12. 01:14:10

Évekig éltem Olaszo-ban, Nápoly és környékét is megjártam már kétszer. Az első alkalommal egy barátnőmmel voltam, és az olasz ismerőseim nem győzték elégszer elmondani az intelmeiket az értékeinkkel kapcsolatban. Pl. a rettegett Spanyol negyeddel kapcsolatban nem egyszer halluttuk a "entri vestito esci nudo" (bemész ruhástól, kijössz meztekenül) mondást. Emiatt nagyon odafigyeltünk, ez a feszültség jól el is rontotta az egész városjárás hangulatát. Egy jó évtized után a férjemmel mentem vissza, szállást viszonylag "jó" környéken foglalva, de már az első nap sikerült bekavarodnunk a Spanyol negyed kellős közepébe, idióta turistának álcázva, könnyen lelopható kellékek teljes garmadával. (Értékes gép a nyakamban, férjem kezében navigációként egy iPhone, kezén B-betűs karóra.) Lehet, hogy csak szerencsénk volt, de senki még csak ránk se nézett, bennem is csak utólag realizálódott, hogy ezekért akár le is ölhettek volba minket. A további pár napban minimalizáltuk a veszélyes kellékeket magunkon, és szerencsére semmiféle attrocitás nem ért minket - noha továbbra is bátran màszkáltunk igazán necces helyeken. Viszont a reptérre menet a transzferbuszra várva, egy mellettünk álló nő nyakáról a szemünk láttára tépték le az aranyláncát. Ez a pályaudvar mellett történt, ami szerintem Nápoly egyik legsittesebb helye. Ott kifejezetten érdemes odafigyelni a tolvajokra. Nàpolyt elhagyva a lopási kockázat arányosan csökken, csak akkor történik meg, ha az ember igazán okot ad rá. A délolaszok alapjában véve barátságos és vendégszerető emberek, engem északon jóval több attrocitás ért, mint délen.

sellőlány 2014.05.12. 01:37:06

Rita, Szicíliában hol lesz a szállásod helyileg? Palermo iszonyat lehangoló egy hely, kevés szép mellett oltárira lelakott, barátságtalan hangulatú negyedekkel. Júliusban pláne nyomasztó lesz, mert szieszta idején 12-4) mintha ciánoztak volna, jóformán csak zárt spalettákat láthat az ember. Mi pár éve körbeutaztuk, de még így is sok minden kimaradt. Imádtuk viszont az Etnát és a környező falvakat, Agrigentót, és a Villa del Casalét Ennában. Váratlan bónusz esemény egy Marsala környéki olívaüzembe való próba-szerencse alapú betévedés volt, ahol épp az első szüret utáni préselés zajlott (október eleje), aminek örömére egy házias partit csapott a tulajdonos, a környéken tartózkodó Ferrari csapatot is meginvitálva az eseményre. Persze minket azonnal marasztaltak, a friss házi ricotta, marinált szardínia és a frissen préselt olívaolaj torokkaparó, friss zöld íze és a helyiek vendégszeretete örök emlék marad.

sellőlány 2014.05.12. 01:42:25

Ja és kihagyhatatlan a közeli szigeteket (Isole Eolie) megcélzó egynapos hajóút: Vulcano, Stromboli, Lipari - csak, hogy a jelentősebbeket említsem. Édességben kihagyhatatlan a cannoli!

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2014.05.12. 10:26:42

@sellőlány: jó ez az emlék! Cataniaban leszek alapvetően.

sellőlány 2014.05.12. 13:24:18

@nikita: Nyaraláshoz jó kiindulópont, sokkal jobb, mint Palermo, a strandja is sokkal jobb. Közel van Siracusa, Ragusa, Taormina és a szigetek. És persze ott az Etna, ami valami elkepesztő hely, de nem tudom júliusban érdemes-e oda felmenni. Többféle opció van (teljes mászás, egy egész napos program), aztán lanovka (50 euro körül) és onnan gyaloglás a kráterig (másfél óra), vagy van ez utóbbi szakaszon egy holdjáró busz plusz pénzért és annak végállomásától a kráter 15 perc. Fent egész más idő van, mint lent, nyáron is simán lehet ott hideg. Ha felhőbe kerül a csúcs, nem engednek fel senkit. Minket a kráter előtt nem sokkal fordítottak vissza... :-( Az Etna túloldalán pedig ott van Bronte, Európa egyik leghíresebb pisztáciatermelő helye. Ui. Nem felejtettelek el, még keresem a napot. Jövő héttől pedig Angliában leszek...

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2014.05.12. 13:59:31

@sellőlány: max 2 napot tervezek kirandulassal tolteni a 8-bol, azaz ebbe 2 varoslatogatas fog beleferni. Az Etna biztos szep, de nem vonz. Varoslatogatas jobban erdekel. Koszi a tippeket, ha tenyleg kozelebb is van, akkor megnezem az altalad javasolt helyeket.
A jovo heten en Thesszalonikiben leszek.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2014.05.12. 16:49:54

@retrovírus: a poszt helyesirasa milyen? :) Mar varok rad 3 napja, h mikor jossz javitani.

sellőlány 2014.05.12. 20:00:20

@nikita: Ok, várom a következő storykat! ;-) A többit meg majd mailben.

2014.05.13. 23:18:11

@nikita: megtisztel, hogy érdekel a véleményem:) Igen kiváló lett a poszt, csak így tovább. Ha kicsit odafigyelsz rá, látványosan javul a színvonal nyelvileg. Általánosságban azt tudom tanácsolni, hogy ahol bizonytalan vagy, hogy egybe vagy külön kellene írni valamit, ott írd inkább egybe, mert az szokott lenni a jó megoldás. Vesszőt pedig érzi az ember, általában oda kell, ahol beszédben is tagolnád a mondatot.

De igyekszem azért a tartalomra koncentrálni.

Btw. nem te írsz az indexre? Felbukkant egy nikita nicknevű szerző.

Sok sikert az olasz túrához, meg a többihez is.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2014.05.14. 00:39:19

@retrovírus: szia! Koszi szepen. Nem, nem en irok az indexre. Nikita biztos nem vette figyelembe, h van mar egy ilyen nicknevu blogger :)

Vittore. 2014.06.16. 21:00:16

@nikita: Nekem ennyi elég lenne, hogy a közelébe ne menjek a városnak, Budapesten ilyen elég ritán fordul elő, még sohasem mondtam turistáknak, hogy ne fényképezzen mert elveszik tőle a gépet. (Annak ellenére, hogy 1-2 esetről tudok, amikor norvég cserediákok elfutottak turisták fényképezőgépével.)

Mondjuk én alapból nem szimpatizálok az olaszokkal, a fejemben mindegyik lusta, délben pihenő, fel alá motorozó, hősszerelmest játszó ember.

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2014.06.18. 12:31:21

@nikita: lehet hogy nem jött át, de én tényleg imádtam! Visszamennék, vissza is megyek!

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2014.06.18. 12:32:47

@kutyaaszarpor_a_szembe: de tényleg amúgy, mielőtt megyek idén nyaralni lehet hogy letörlöm azt a posztot :) biztos ami biztos

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2014.06.18. 12:35:12

@Steven Seggáll: a fene tudja, három évig laktam a 8-ban, aztán sosem volt semmi, ha az ember nem nagy arcú. Igaz, sikátorokat kerültem éjjel.

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2014.06.18. 12:39:32

@retrovírus: kifejezetten jól esik hogy azt gondolod nekem is köszönhető hogy létezik az EU. Ugyanakkor meglep hogy az EU multikulti hozzáállása lenne a hibás a nápolyi bűnözés miatt. Az utóbbi 30 évben jelentősen javult a közbiztonság.
Azt azonban furcsállom, hogy csak azért mert egyes politikai kérdésekben más a véleményem, azt gondolod hogy megérdemlem hogy rossz dolgok történjenek velem. Erre nem igazán tudok mit válaszolni.

csenerezi 2017.08.29. 08:29:40

Örülök, hogy megírtad a beszámolód. Sokat keresgélek a neten, mert nem a sablonos, megszokott utakat keresem. :-)
Nápolytól én is tartokl, még az olaszoknak is rossz a véleményük. Ha mennék, biztos hogy én is lehető legjobban odafigyelnék. Azért meg nem akadályozna, annyira nem azért veszélyes. :-)
Amúgy meg bárhol feltörheti a kocsit, a miénket itthon törték fel.
süti beállítások módosítása