2020.07.09. 09:36

Hány éves kortól öreg valaki? 30. Mire betöltöd a harmincat, te öngyilkos leszel?

A huszonkilencedik születésnapomat lehangoltan töltöttem: Utolsó 12 hónap húszasnak lenni, vége a húszon éveimnek, nem vagyok már fiatal. Konkrétan ez volt az első év, amit nem a barátaimmal ünnepeltem meg, mert, hogy minek is. Aztán jött a harminc, és évtized elején lenni megint visszazökkentett egy semleges állapotba, még előttem van egy évtized. Ahogy a húszon évek, úgy repültek el a harmincas évek is, egy szempillantás volt. 

Huszonkilenc év! most csütörtökön
volt egy hete, hogy ennyi lettem;
verset szoktam írni én ilyenkor,
már évek óta verssel ünnepeltem
e szörnyű fordulót, de aznap
nem békített meg semmisem,
nem maradt meg semmisem vigasznak.

Számoltam és motyogtam hajnalig,
ó jaj, utolsó huszas évem,
húszon ím kilenc s utána ó jaj,
utána: harminc. Mozdul év az éven;

részlet: Radnóti MiklósHuszonkilenc év

Huszonévesen voltam kreatívan a legtermékenyebb, harmincas éveimben tanultam meg rendesen a szakmámat, szemmel látható pénzt keresni mégis csak 40 évesen kezdtem el. 20 évesen volt egy 32 éves pasim, akinek volt egy vele egyidős felesége, nem sokkal később el is váltak. A kapcsolatunk elején azt mondtam a szintén 20 éves barátnőmnek, hogy nem csoda, hogy Tibi megcsalja a feleségét, hiszen tök öreg. Tibi vicces volt, szórakoztató és zenész, én meg akkor zenei fesztiválokra jártam egész évben, azaz zenésszel járni menő volt. De komolyan nem tudtam venni magunkat, merthogy Tibi is öreg. 32 éves! Így amikor felvetette, hogy költözzünk össze, akkor teljes nyugalomban közöltem vele, hogy nem költözhetek össze egy harmincas pasival. Bocs, de túl idős vagy hozzám én még nem tartok az összeköltözősdi éveknél. 

Aztán ahogy elröppentek a huszonévek, és beléptem a harmincas éveimben és már magamon is azt éreztem, hogy öreg vagyok, ez valahogy beigazolni látta a 20 éves énem gondolatait: a 30 már öreg. Egyébként genetikailag még szerencsés is voltam, mindig 5 évvel fiatalabbnak néztek. 32 évesen 27-nek, 39 évesen meg 34-nek. Ez sajnos elmúlt 40 után, most pont annyinak nézek ki, mint amennyi vagyok: 43. Az öregedés rákfenéje, hogy begyorsul minden egyes évtizeddel. Valójában persze nem gyorsul be, de nem mindegy, hogy a 20 éves bőr öregedik meg 30-ra, vagy a 30 éves bőr öregedik meg 40-re. 

anti-aging.jpg

32 évesen beültem egy szórakozóhelyre egy 25 éves barátnőmmel, rá rajzottak a pasik, hozzám senki nem jött oda. Azon morfondíroztam neki, hogy a 25 éves és a mai énem között nincs olyan drasztikus romlás, amennyire leesett az érdeklődés irántam. Később persze megértettem, hogy a férfiak is a könnyű prédára mennek, kora harmincast már nehezebb csak úgy elcsábítani. Sajnos a legtöbb férfinak meg nem jut eszébe, hogy nem minden 32 éves az igazit keresi a szórakozóhelyeken, van aki tényleg csak szórakozni jött...

Nem emlékszem pontosan az egzakt évre, de talán 39 után hagytam abba a bulikba járogatást. Az elmúlt 4 évben már kizárólag ismerősök házibulijába megyek, és nem érdekel hogyan nézek ki. Nem sminkelem ki magam és nem öltözöm fel csinosan. Mondjuk huszonévesen és harmincason se sminkeltem magam ki soha. A smink nekem munka eszköz, azaz üzletemberes öltözethez kötelező kellék és akkor is, ha egy férfit le akarok nyűgözni. Viszont nem akarok MINDENKIT lenyűgözni, mert mások meg nem érdekelnek. 

Na meg valljuk be, a negyvenesek láthatatlanok már. Valahogy kialakul az az elképzelés, hogy középkorú leszel, akkor már nem számítasz. Ez valami megbélyegzés: Öreg. Vagy. Kiestél a klubból. 

Mostanában azon gondolkodom, hogy azon fiatalok, akik kinéznek valakit valahonnan, vagy inkább átnéznek valakin, azért mert elmúlt 35, akkor szeretném megkérdezni tőlük, hogy hány éves kortól öreg valaki? Ha a válasz az, hogy 30-tól, akkor legközelebb vissza fogok kérdezni. - Értem, és ha te eléred a harmincat, akkor aznap öngyilkos leszel?

Mert a fiatalok is szörnyülködnek, ha valaki meghal fiatalon, de akkor miért baj, ha valaki képes volt megélni a harmincat, sőt, feljebb tette a mércét, és a negyvenet is betöltötte? És úristen, még egész szépen el lehet éldegélni akár plusz 1-2-3-4 évtizedig is. Láttam már közelről funkcionáló ötven, hatvan, hetven, sőt nyolcvanéveseket is.

És én 29 éves korom óta abban a tudatban élek, hogy öreg vagyok. 29 évig lehettem gyerek és fiatal, és 14 éve már öreg vagyok. És ha most az érzem, hogy öreg vagyok, akkor mi lesz 10-20-30 év múlva? Akarom magam a következő évtizedekben is nyomorúságosan érezni, vagy inkább leráznám magamról és elkezdenék hálát adni annak ami van? Mert sajnos ez már nem lesz jobb. Nem leszek fiatalabb holnaptól. Szóval mi lenne, ha annak örülnék, hogy például semmilyen betegségem nincsen. Mi lenne, ha tényleg akkortól érezném magamat öregnek, ha TÉNYLEG öreg leszek? Ha majd nem tudok már rendesen járni? Ha már eltompul az agyam és belassulok? Mint például a 86 éves édesapám, aki 15 percnél tovább tényleg nem tud sétálni és mindent elfelejt. Édesapám VALÓBAN öreg. De mi lenne, ha példaképnek becéloznám ezt a két úriembert, akik tavaly 88 és 95 évesen még 7 órás közgyűlést tolnak le a pulpituson, türelmesen válaszolgatva a részvényesek kérdéseire. Ja igen, ők vezetik a nyolcadik legnagyobb nyilvános tőzsdei vállalatot a világon. 

Szóval valahogy nem az lenne az igazi siker mércéje, hogy 43 évesen egészséges vagyok, átlagos alkatom van (oké, híztam 10 kg-ot tavaly és még nem adtam le), sportolok minden nap, aktív vagyok a szakmámban, átlagos nyugat-európai jövedelmem van, azaz a magyar átlagfizetéshez képest kiválóan keresek, kényelmes életem van, arra költök, amire akarok, azaz kibaszott szerencsés vagyok, köszönöm szépen ezt a kivételes életet Istenem. És valahogy be kéne azt célozni, hogy 53 évesen is pontosan ugyanezeket a szavakat tudjam leírni? Sőt, a következő évtizedben elvégezni még két egyetemet és még sokkal jobban keresni, izgalmasabb projektmunkákat elvállalni? És elérni azt mondjuk, hogy hatvanason se kelljen még gyógyszerekkel élnem? És mi lenne, ha 73 évesen még mindig a szakmámban dolgozhatnék és jól keresnék? Sőt, tovább lépek, mi lenne, ha még 83 évesen is tudnék innovatívan gondolkodni és új eseményeket kitalálni és a finanszírozását is köré rakni? Na és persze majd az akkori harmincasok úgy éreznék, hogy meg akarják venni a jegyet az eseményeimre, mert azokon ott kell lenni. 

Kedves negyvenes, ötvenes, hatvanas barátaim, olvasóim, hagyjátok a picsába ezt a mérgező gondolkodást, hogy mi már öregek vagyunk. Ne a huszonévesek külsejéhez hasonlítsátok magatokat, hanem azt nézzétek, hogy mit tettetek le mára az asztalra a saját magatok környezetében és ehhez képest milyen céljaitok vannak még. És csakis kizárólag erre koncentráljatok. Mi az, amit még elérhettek? Teremtsetek egy biztonságos hálót magatok körül, amiben benne van egy biztonságos anyagi háttér, család és barátok hálója. És ami nagyon fontos, koncentráljatok a saját magatok fejlődésére. Ha az már nem új egyetemi kurzus, akkor legyenek könyvek, előadások, kiállítások, okos filmek. Legyenek olyan dolgok az életetekben minden egyes nap, amiktől fejlődhettek, amiktől dolgozik az agyatok és a testetek is. 

Az az öregember, aki annak érzi magát. És ha majd beütnek a fenn említett édesapám tünetei, na majd onnantól kezdve az lesz a cél, hogy abból az állapotból hozzuk ki a maximumot. 

Ölelés. 

A bejegyzés trackback címe:

https://couchsurfing.blog.hu/api/trackback/id/tr7615991064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reika83 2020.07.09. 15:18:29

Nekem - majdnem - fordított a bajom. A 37 éves korom ellenére fiatalnak érzem magam és a gyerkvállalást többek között ezért IS halogatom. Félek, hogy kifutok az időből, de egyelőre képtelen vagyok rávenni magam. Amúgy a harmincas éveim közepéig a legszebb időszakomat éltem,azóta csak azért nem, mert elkezdett nyomasztani az öregedés.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2020.07.09. 15:24:44

@Reika83: hát ha gyereket akarsz, akkor tényleg ugorj neki most, kb ma. Ha meg mégse akarod annyira, az se tragédia, ha nem lesz. Oka van, h eddig nem volt. Az öregedés meg onnantól nyomasszon, ha már minden szerved beteg, kb akkortól van az, h tényleg öreg leszel.

szeri13 2020.07.09. 23:27:31

szivas mert en 43 evesen oregnek erzem magam, de ugy kb 65nek minden egyes ebredesnel.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2020.07.10. 00:03:58

@szeri13: hát az szar. Én pont 43-nak érzem magam, a reggelek nekem is kemények, mert szar-műtött gerincem van. De ez már igy marad. Ha 65-nek érzed magad, akkor ott valami félre van csúszva az egészségnél (testben/agyban/mentálisan)

zirrian 2020.07.10. 07:28:43

"20 évesen volt egy 32 éves pasim, akinek volt egy vele egyidős felesége, nem sokkal később el is váltak."

Na egészen konkrétan eddig olvastam a cikket és eddig érdekelt az író mondanivalója.

midnightcoder2 2020.07.10. 08:25:55

Rossz hírem van: lesz ez még rosszabb is. Az ember genetikailag szvsz úgy 50+ évesre volt erdetileg tervezve. 30 éves korára ősapó és ősanyó összehozta az első 10-12 gyereket ami kb. elég volt a populáció fenntartásához, aztán még úgy 15 évig aktívan hozzájárult a felnevelésükhöz, onnantól kezdve már csak mint nagypapa vagy nagymama segítettek valamit 5-10 évig. Utána a továbbélésük már nem igazán volt fontos evolúciós szempontból, legalábbis tömegesen. Persze lendített a dolgon ha maradt pár öreg aki tovább tudta vinni a törzs kultúráját, de ha az átlagpolgár megérte volna a 80-at, az bizony sokat rontott volna a törzs túlélési esélyein.

Yumurdzsak 2020.07.23. 15:42:50

"Tibi is öreg. 32 éves! Így amikor felvetette, hogy költözzünk össze, akkor teljes nyugalomban közöltem vele, hogy nem költözhetek össze egy harmincas pasival."

szegény srác, akkor fölöslegesen lépett le otthonról.

"32 évesen beültem egy szórakozóhelyre egy 25 éves barátnőmmel, rá rajzottak a pasik, hozzám senki nem jött oda."

de ha 27-nek néztél ki, akkor rád, miért nem indultak be a srácok? talán mert...

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2020.07.23. 17:01:48

@Yumurdzsak: azt gondolotam, hogy ennél bonyolultabb összefüggléseket is megértesz, de ezek szerint magas a mérce. Egy házasság szétmenésének okai kissé komplikáltabb, mint hogy egy blogposzt egy fejezete ezt megindokolja és képet adjon róla. Ha egy férfi azért megy el otthonról, mert hátha majd a kiszemelt összeköltözik vele, nos.. ennél azért magasabb intelligenciájú férfiakkal hozott össze a sors, hálistennek.

A mondatban is benne van a lényeg, hogy a jóval fiatalabb barátnőmmel voltam a bárban, de ha még ezt sem érted, ez nem fog nekem menni, hogy soronként magyarázzam neked, bocs. Kérdj meg erre valakit, ha nem megy,

Yumurdzsak 2020.07.24. 10:58:01

@nikita: azta, kemény vagy mint teszkós kifli.

papierusz 2020.08.07. 19:23:59

@Yumurdzsak: hagyjad, a kritikát nem tűri az egója. Házasság szétzúzó.
süti beállítások módosítása