2019.07.18. 16:24

Enni, utazni, aludni Szicíliában

Három módon lehet enni Szicíliában. Az egyik, hogy elmész naponta kétszer ristorante-ba, ahol főtt/sült ételt ehetsz, de az drága lesz. Kb. napi 60 Eur, nem az én pénztárcámnak való. Másik, hogy kávézókban eszel, mindenhol ez a kínálat van: pizza, szendvics, péksütemények, cukrászsütemények, lasagne. És vannak csak cukrászdák cukrász és péksüteményekkel és fagylalttal.

Ez már megfizethető, de kizárólag szénhidrát. Ezen is lehet élni, finom is lesz, de két hét legtöbbünknek ez kb. 6-8 kg hízást jelentene. Büfék nincsennek itt, amiből például rengeteg volt Nápolyban. Ott 3 Euroért lehetett választani egészséges egytálételt, ezt Budapesten is jól ismerjük, olcsó kifőzdék, menzák, büfék stb. Marad a főzés, supermarketbe menni naponta egyszer, megvenni a csodálatos alapanyagokat, és főzni. Ezt szivesen teszem. Ja és kb. 30 %-al olcsóbb az élelmiszer a nagyobb élelmiszerboltokban, mint otthon és sokkal jobb minőségben. Minden.

Giarreban a nápolyi hosztom főzött rám és a családjára naponta kétszer. Luise ügyésznő, bántalmazott gyerekeket véd, a férje szicíliai ügyvéd. Volt kb. hatféle kínálat minden nap. Mindenből ettem :-)

Én voltam az első couchsurfing vendége, nagyon kitett magáért. Két éjszaka, három nap alatt csak akkor vettem elő a pénztárcám, amikor bementem Taorminába egy napra várost nézni. Taorminában apropó 3 Eur egy cappucino, és 1.5 Euro a fél literes ásványvíz. Természetesen nincs supermarket, csak kávézókban vehetsz vizet. Szerintem ezt a vendéglátósok intézték el, hogy ne legyen élelmiszerbolt Taormina belvárosában. Minden más szicíliai városban 1.5 Eur egy cappucino, eszpresszó 1 Eur. Egy ár van, nincs pultnál állva megívós olcsóbb ár, mint mindenhol máshol Olaszországban!

Luise (49) és Guiseppe (47) sehol nem engedtek fizetni. Amikor elmentünk Savocába a The Godfather című film helyszineit felkeresni, akkor besétáltunk együtt egy boltba, kiválasztottam egy pólót, és odafutottam a pénztárhoz, igy gyorsabb voltam, mint ő, és kifizethettem magamnak. Majd amikor átmentem egy másik boltba hűtőmágnest venni, addig Luise vett nekem egy Keresztapás-Savocas bőgrét "bosszúból" :-). Luisenál mindkét nap kimostuk a mosógéppel a ruháim, de maradt két fehér darab, amit nem tehettünk be a szinesek közé. Felkapta, hogy kimossa majd kézzel. Mondom, Luise no! De hát miért nem? Mondom, mert ha valaki kézzel kimossa a koszos ruháim, akkor az kizárólag én leszek! Luise kb. úgy akart gondoskodni rólam, mint a 6 éves kisfiáról. Guiseppe és Mario nem tudott angolul, de Luise fordított. Azért csatlakoztak egy hónapja a couchsurfinghez, hogy Luise gyakorolhasson angolul, és hogy a kisfiuk is szokja az idegennyelvet maga körül. Mario tanított engem olaszul én meg őt angolul az ovis könyvéből. Well done, hét éve én is pontosan ezért regisztráltam az oldalra és nagyon bejött. Egyébként annyira közel kerültünk egymához, hogy egy couchsurfer családdal találkoztam, de egy másik családomtól búcsúztam el. És jövőre visszamegyek hozzájuk.

Siracusában délelőttönként csak kávét főztem, a francia hosztom, Thomas (44) francia hosztom készített vacsorát az összes vendégének, viszont ő teljesen más időzónában él. Reggel 06.00-kor megy aludni, délután 14.00-kor ébred, és éjfélkor vacsorázik. 5 éve él Siracusában, akkor decemberben odautazott, és aznap eldöntötte, hogy odaköltözik, két hónappal később már ott lakott. Havi 2000 Euroért bérel egy óriási 450 négyzetméteres három szintes házat. A földszinten, külön bejárattal airbnb-t futtat, így visszatermelődik a bérleti díj egy része, az első emeleten van az irodája, ahol ő és az alkalmazottai egy IT szoftver céget visznek. Francia ügyfeleik vannak. A második emeleten van a lakrésze egy előszobával, három hálószobával, egy nappalival, konyhával és egy pingpong szobábal. Minden hálószobához tartozik egy fürdőszoba. Terasz futja körül a házat, fantasztikus kilátással a tengerre. Készítettem egy kis körbejárós videót a házáról. Thomas pezsgő társadalmi életet él. Gyakorlatilag minden nap átjön valaki hozzá, szicíliaiak és ott élő expatok.

Siracusában az első este vettem prosciuttót sajttal, amit megettem az utcán. Második este véletlenül betévedtem egy vegán öko büfébe. Kértem egy alga salátát, és elém tettek egy nagyon picike kagyló formájú tálacskát. 6 euro volt. Kitört belőlem azonnal, hogy ez most komoly? Kérdezik mi a probléma. Mondom semmi, csak nagyon éhes vagyok, és azt hittem, hogy rendes adag saláta lesz. A gyömölcsös saláta lett volna nagy, de nem eszem gyümölcsöt, az alga meg sokba kerül, ezért pici adag. A tulaj azt mondta, ha nem izlik, nem kell kifizetnem. Megettem, nem volt rossz előételnek. Kifizettem.

Tovább kellett mennem megfizethető főételt keresni. Egy borzalmas büfében kértem salátát csirkével. Nem volt a menüjükben, de összerakták nekem. 10 Euroba került és mind a saláta, mind a csirke a leghitványabb alapanyagból készült, íze a rossz és a semmi között, viszont annyira éhes voltam, hogy megettem. Na meg baszki, 10 Euroba került. Megkérdezte Thomas, hogy miért ettem a büfében, amikor jönnek át a barátai és lesz pasta. Mondom, mert nem bírom ki éjfélig. A vége az lett, hogy velük is ettem éjszaka még egyszer. De csak kicsi pastat, mert nem igazán keto. Nem mintha nem csaltam volna minden nap. Gelato majdnem minden nap, meg marcipán, meg péksüti :-( Megpróbálom 3 kg alatt tartani a várható szicíliai súlyfelesleget.

Siracusában a piacon vettem kétféle prosciuttót, braseolát és kétféle pisztáciás sajtot. Notoi kisboltban meg szintén kétféle sajtot, ez összesen 45 Euro volt. Másnap reggel ettem kis braseolát kis sajttal, beültem a sofőröm kocsijába, aki elvitt Agrigentoba és ott maradt a csomagtartóban az egész pakk. :-( Csak az ára miatt sajnáltam. Meg ha legalább couchsurfer hosztnál hagytam volna, akkor csöppet se bánom, ráadás búcsúajándék, de a fizetett sofőr esetében azért kicsit sajnálkoztam. A srácot egyébként úgy találtam, hogy a CS Noto oldalára kiposztoltam, hogy keresek valakit, aki Notobol elvisz Agrigentoba és irjon nekem, hogy mennyi pénz lesz. 4 óra volt kocsival az út, mert megálltunk kávézni és picit sétálni Modicában.

Vonattal lehetett volna 7 óra alatt és három átszállással eljutni igaz 20 Euroból, na ezt nem. Az autóbérlés 24 órára más városban leadott autó esetén benzinköltséggel együtt 150 Euro lett volna, na ez sem. A CS srác meg elvitt 80 Euroért. Ő volt az egyetlen jelentkező. Blablacart nem használják Szicíliában. Maga az útiterv egyébként így néz ki: Cataniába érkeztem, onnan fél óra vonat Giarreba a harmadik napon kb 3 Euroért. És onnan is másik 3 Euro és 20 perc vonat Taorminába, majd este vissza Giarre-ba. Giarreból Siracusába 8 Euro a vonat és másfél óra az út. Siracusából Notoba szintén kb. 3 Euro és 30 perc a vonat járat. Noto-Agrigento a szivás vonattal, busz nincs. Autóbérlést vagy sofőrszerzést javaslok. Agrigentoból busszal Marsalaba, 10 Eur és 3 óra. Ez nekem már gerincgyilkos táv busszal, szenvedtem is rendesen. Marsalaból Trapaniba fél óra vonat 3 Euroért. Itt vagyok jelenleg most. Holnap 80 perces busz lesz a Palermoi reptérre, ami 8 Euro volt. Majd onnan másik közel 6 Euroból be lehet jutni a városba. Most tudtam meg az airbnb hosztomtól, hogy egy másik busz társaság közvetlenül a palermoi belvárosba is megy. Ohh mondom, már kifizettem a másik jegyet, és nem bánom, ha a reptéren át kell szállni egy másik buszra, legalább kicsit mozogni tudok. Vonat is megy Palermoba, de átszállással 4 óra alatt. A busz jobb. Szombaton Chefalu szintén vonat lesz, és vasárnap meg vissza Palermoba vonattal.

Azt gondolom, hogy vonattal és busszal kényelmesen körbejárható Szicília, mégis jobb, ha bérelsz egy kocsit. Csak sokkal drágább lesz. Egyedül utazva abszolut nem éri meg. Viszont két helyre mindenképpen kell a kocsi: Savoca és Forza d'Agro, ha te is szeretnél a The Godfather trilógia nyomába eredni. Valamint Agrigento melletti Realmonte nevű helyre, ahol a Török lépcső található. Itt vannak a fényképeim a partról, lélegzetelállító hely.

Cataniaból befizettünk szervezett Etna túrára egy orosz couchsurfer lánnyal, aki a cataniai hosztom vendége volt szintén. Oda is csak akkor jutsz el saját szervezésben, ha van autód. 35 Eur volt fejenként és egy 9 személyes kisbusszal vittek el minket az Etnához, volt egy korahuszonéves guide is velünk, aki felsétált velünk a vulkánokhoz és végig magyarázott, hogy mit látunk, ja és persze mutatta merre érdemes menni, ez azért elég fontos ám. Szimpatikus és okos volt. A parkolóból egyébként cablecarral is fel lehet menni másik 30 Euros költséggel, de totális pénzkidobás. Gyalog 2500 méterig jutsz fel, a felvonóval meg 2900 méterig, azaz teljesen ugyanazt a látványt látod. A felvonó akkor kell, ha nem vagy mobilis magadtól (gerinc, lábfájási stb problémáid vannak vagy nagyon kövér vagy és nem birod a túrázást), azaz gondot jelent köves, nehezen járható hegyen felkaptatni.

Viszont a szállás meglepően olcsó. Én négy helyen airbnb-zek mindenhol 1-1 éjszakát: Notoban teljes lakás volt 23 Eur. Marsalában teljes lakás 26 Eur. Trapaniban vendégszoba 26 Eur. Palermoban vendégszoba 26 Eur. Mind a négy szállás az óváros szívében van, pár perces sétával a tengerparthoz. Kivéve persze Noto, az hegytetőre épült.  Kis ékszerdoboz a város, engem nagyon megérintett. Az árakból arra következtetek, hogy a többi helyen is kb. 25 Euroból megúszható a szállás naponta az airbnb-vel.

Hasznos tipp: Vittem magammal egy Nike napellenzőt, és ez az egyik legfontosabb útitartozékommá vált. Ami nem baseball sapka, mert abba befőne a fejem, hanem csak a napellenző, amit egy gumis széles pánt tart a fejeden. Nem nyom, nagyon kényelmes, háromnaponta meg simán kimosom mosógépben. A nagykarimájú kalapokkal az a bajom, hogy ugyan a nap ellen véd, de szerintem melegíti és nem is annyira stabilan marad a fejeden szélben, legalábbis a nők mindig fogják a szélét. Na meg nekem nagy fejem van, nem is kapok a méretemben sehol. A szemem rendkívül érzékeny a napsütésre, ami rettentő erős most nyáron Szicíliában (UV sugárzás 11 minden nap). Csak napszemüveg esetén is felülről éget a nap, nem beszélve a ronda nap-májfoltokról, amit a sugárzás hagy a homlokomon. Nyáron ha mentek tengerpartra nyaralni, vigyetek magatokkal ilyet és hordjátok kinn egész nap!

Pro tipp: ha fehér kézitörülközőt hideg vízben beáztatod és a fejedre teszed, akkor ez a napellenző gumis része szépen ott is tartja, arra sálszerűen rá tudod csavarni a törülköző végeit, és kb. 10 fokkal kevesebbnek fogod érezni a hőmérsékletet, nem beszélve arról, hogy hőguta ellen is véd. 50es naptej az arcra, naponta háromszor kenve. Végtagokra 20as megy nekem, és nem égtem le. További hasznos szicíliai előkészületi tippek 11 pontban itt.

Nem pakoltam tele a posztot fotókkal, ha lekattintjárok a linkeket a posztban, akkor ott vannak a fotóalbumjaim az összes helyről, ahol mobillal fotóztam. Cataniai és Agrigentoi hosztomról írok legközelebb külön.

Kövess Facebookon is.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.