2016.09.02. 15:07

Adj vért, hogy spórolj egy vagyont a szűréseken!

Tegnap vért adtam. Ez már a 11. alkalom volt, így rutinszerűnek tünt a dolog. Legelső alkalommal stréber módra a 18. szülinapomon mentem, majd a következő években kb. négyhavonta adtam vért. 21 évesen Budapestre költöztem, és elmúlt a véradó kedv. Egy alkalom jutott az elmúlt 18 évre, talán 4 éve lehetett. 

A véradás, a nyilvánvaló jócselekedet és segítség másokon ténye és érzése mellett, praktikusan is ajánlott: ilyenkor minden szarra, nemi betegségre megszűrnek, így nem kell külön elmenni és fizetni érte. Én évente egyszer szintén a Karolina útra az Anonym AIDS Tanácsadó Központba szoktam menni HIV és Hepatitis B tesztre, de a hepatitisért már fizetnem kell. Véradáskor Hepatitis B, C, szifilisz és HIV 1-2 virusokra szűrnek. Ez összeadva a legolcsóbb helyen 10 000 Forintos vizsgálat ára, ha a HIV tesztet ingyenesnek veszem. Vért adni tehát nagyon megéri. Ha valami baj van a véreddel, akkor kapsz egy levelet, hogy menjél szépen vissza... De elkérheted a leleteidet is, pár nappal később megkapod. 

A nemi betegség kizárása meg akkor biztos, ha szűz a szűzzel, akik egy lakatlan szigeten élnek, így intravénás drogot se láttak soha. Attól, hogy te nem kefélsz félre, a párod még lehet, csak épp nem meséli el neked, azaz mindenkinek ajánlom, évente minimum egyszer menjen el szépen egy klinikára és szűresse meg magát. Nem kínos, és nem szégyen, hanem okos és felelős magatartás önmagunk és mások egészsége védelméért. Vagy... adjatok vért évente egyszer, de inkább többször, így megvan ingyen is. 

Figyelmeztetés: Ha összevissza dugtál mindenkivel gumi nélkül az utóbbi hetekben-hónapokban (vagy csak egy olyan valakivel szexeltél, aki viszont össze-vissza..), akkor kérlek szépen ne adj vért, mert a tesztek nem fogják kimutatni, ha fertőzött vagy. Van egy 6 hetes ablak, amikor minden teszt negatív, miközben már benned van a vírus. A hepatitisnél ez ráadásul 3 hónap. Azaz ha nagy esély van rá, hogy mégis beteg vagy, és vért adsz, azzal egy másik gyanútlan embert megfertőzhetsz, aki megkapja a véredet a műtétje alatt. Ugyanis a levett vért 35 napon belül felhasználják, és nem tesztelik újra, de ha meg is tennék, ott van ugye az ablak probléma. Akkor adj vért, ha úgy gondolod, hogy rendesen gumival védekeztél az elmúlt 3 hónapban, vagy legalábbis nagyon megbízol a partneredben. 

És milyen érzés utána? Nos, én a korábbi véradásokra úgy emlékszem, hogy energizáló hatással volt rám néhány órával később, most mindennek az ellenkezője történt, de ne szaladjunk ennyire előre. 

Az unokaöcsém szülinapi ajándékáért mentem a Karolina útra, útközben nem figyeltem és elhagytam a boltot, visszafordultam már jóval később, és egyszer csak az Országos Vérellátó Szolgálat előtt találtam magamat. Felrémlett, hogy pár napja olvastam az Indexen, hogy nincs elég vér, ezért bementem. A recepciónál nagyon kedvesen fogadtak, magamtól már vettem elő a személyimet, TAJ kártyámat és lakcímkártyámat. Frissítették az adataimat, mert néhány elavult info volt meg nekik rólam, majd adtak egy tesztet az egészségemre vonatkozóan. Kaptam egy üveg ásványvizet és egy nápolyit is. A vizet a véradás előtt kell meginni, gyorsan le kell tolni a fél litert, hogy rugalmasak legyenek a vénáid, és könnyen meg tudjanak szúrni. A nápolyit bedobtam a táskába, mert azt én nem eszem meg ugye. Fontos, hogy a véradásra teli gyomorral menj és próbálj meg jó sok vizet inni pár órával korábban. 

veradas_2014.jpg

Leültem és vizivás közben válaszolgattam a kérdésekre. Ami nálam kérdőjelessé tette a véradást, az a volt-e állatharapásom az elmúlt 12 hónapban: igen, tavaly novemberben megharapott egy pitbull, valamint volt-e nagy műtétem az elmúlt 12 hónapban. Volt igen, fél éve. Van egy kérdés a gyógyszerszedésről, és külön mellékelt lapon felsorolva a gyógyszerek, amik közül mi az amit az elmúlt 6 hétben, 3 hónapban, 1 évben vettél be. Egyik se volt a listán az enyémek közül, amiket műtétem után szedtem még tavasszal. A szex-kérdéseket már nem néztem meg, mert azokat ismerem a korábbi véradásaimból, a fenntebb leirt figyelmeztetésem nem vonatkozik rám. :-)

Visszavittem a kitöltött papírt, majd onnan elküldtek az orvosi szobába. Egy nővérke az ujjbegyemből vett vért a hemoglobinszint-megállapítására. Ez azért kell, ha az túl alacsony, akkor neked nem tesz jót, ha vért adsz. Egyszer még annak idején 20 évesen ezért zártak ki a véradásról, mert alacsony volt aznap, amikor elmentem. Egy másik alkalommal meg azért zártak ki egy évre, mert friss volt a szememen a sminktetoválás. (12 hónapon belül nem lehet új tetoválásod)

Utána átültem a doktornőhöz, aki megmérte a vérnyomásom, majd rákérdezett a műtétemre, de nem foglalkozott vele, biztos nem számít nagy műtétnek. Elég sokat beszéltünk a kutyaharapásról, de úgy döntött, hogy abból nem lehet baj. (A kutya karanténba került, és megvoltak a szükséges oltásai, és ha veszett lennék, vélhetően már kijött volna november óta.)

Onnan átsétáltam a véradó terembe, ami egy óriási szoba, rengeteg ággyal. Átadtam itt is a papírjaimat, megbeszéltük, hogy a jobb karomat szúrják meg (az összes eddigi is abból ment). Minden találkozó pontnál megkérdezték, hogy hívásra mentem-e, mondtam nekik, hogy nem, csak épp erre jártam. Elmesélték, hogy most telefonálgattak véradóknak, mert műtéteket kellett elhalasztani a nyári vérhiány miatt. Mindenki elképesztően kedves és hálás volt, hogy bementem magamtól. Az ott dolgozók igazán szívből és elhivatottságból végzik a munkájukat. 

Az én nővérkém olyan volt, mint egy anyuka, igazán kedves volt velem. Végig mondta, hogy mit fog csinálni. Úgy szúrt meg, hogy alig éreztem. Nagyon izgultam, így a szokásosnál is jobban remegett a kezem, kaptam is egy labdát, mert anélkül nem tudtam pumpálni. Igen, sajnos nem bírom, ha megszúrnak, és mindig csak azt nézem meg, amikor már benne van a tű a karomban. Kaptam tőle még egy 500 Ft-os étkezési utalványt is.

Viszonylag gyorsan végeztünk, a nővérke közben az alábbiakra figyelmeztetett

  • Aznap a szokásosnál többet kell enni, és szénhidrátokban gazdag ételeket. 
  • Igyál sok vizet aznap. (plusz egy liter a megszokottnál)
  • Sportolni aznap tilos.
  • Végezheted az aznapi rutinteendőidet, de nehéz fizikai munkát ne végezz. 

Nos, én szénhidrátot nem eszem, 11.00-kor reggeliztem, 13.00 körül voltam vért adni, 14.00-re értem haza, és elképesztően éhes lettem, csináltam is magamnak ebédet. Magam is meglepett, mert naponta kétszer eszem, 11.00-kor és 19.00-kor, és közötte sohasem vagyok éhes. Most az voltam, utána is csak heverésztem egész nap, fáradt voltam, a szokásos energizáló érzés teljesen elmaradt, ami korábban minden véradáskor megvolt. Anno szabadnak, könnyűnek, energiadúsnak éreztem a testem, ebből tegnap semmi nem volt meg. Este megint nagyon bekajáltam, sőt a nápolyit is megettem délután. Minden szokásos makrolimitemet (fehérje, zsír, szénhidrát gramok) kb. 30 %-al léptem túl. Este gondoltam elmegyek futni, hiszen jól vagyok. Ebből az lett, hogy 1 km futás után leálltam, és közben is kétszer gyalogoltam bele, mert úgy éreztem, mintha 100 kg túlsúllyal futnék. 

Az éjjel 11 órát aludtam, ma déli ébredés után ráálltam a mérlegre és 1.1 kg-al voltam kevesebb az előző naphoz képest, amit ekkora zabálás és semmitevés után végképp nem értek. A ketogén diéta hatására egyébként hol stagnál, vagy 0.1-0.2 kg fogyásokat mutat a mérleg minden nap, néha feljebb ugrik, ha többet ettem, mint kellett volna, de maximum 0.5 kg-al. Ezt az egy kg-ot a véradásnak tudom be. Már csak 4 kg felesleg van rajtam, így nem ingadozik a súlyom ilyen mértékben egy napon belül. 

Adj vért, hogy segíts másokon, és magadon is!

Kövess Facebookon is! 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://couchsurfing.blog.hu/api/trackback/id/tr1511671036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aranyláz 2016.09.03. 14:30:46

Gratula! :) én ezt a fáradságot különösebben nem szoktam érezni véradás után, volt hogy meló előtt adtam(részben fizikai munkát végzek), és akkor sem volt semmi gondom. Legutóbb én is a véradó állomáson adtam-először életemben-és rájöttem így sokkal gyorsabb(ha nincsenek sokan), és egyszerűbb, mint pl. egy szervezett véradáson, szóval ezentúl inkább így megyek majd. Inni mondjuk én is többet szoktam utána, de nagyobb étvágyam nem szokott lenni szerintem.

üdv: Gábor

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2016.09.03. 14:42:23

@aranyláz: én se értem, ez volt az első véradásom, ami ennyire kiütött és kiéheztetett, miközben lefogyasztott. Szervezett kihelyezett véradásra én se mentem soha, csak a Vöröskeresztnél, és Véradó állomáson voltam eddig.

epidermis 2016.09.03. 20:44:54

Sajnos én nem adhatok vért egy gyerekkori betegségemre szedett igen erős gyógyszer miatt.
Minden tiszteletem a cikk írójáé, viszont, hogy lehet olyan (bocsánat) hülye, hogy elmegy futni, pedig a nála okosabbak azt mondták, hogy nem szabad...

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2016.09.03. 23:38:13

@epidermis: mert egy szombati futoversenyre akart keszulni es nem volt vesztenivaloja, ugyanis ahogy a futast el lehet kezdeni, ugyanazt barmikor abba lehet hagyni, ha nem megy.

Gyűrött Papír 2016.09.04. 00:00:43

A legutóbbin elájultam, előtte meg csak majdnem. Ez egy kicsit kedvem szegte, pedig szoktam menni. Gyűjtöm a bátorságot.

Kelly és a szexi dög 2016.09.04. 01:04:23

Meg kellene fizetni a véradót!

igazi hős 2016.09.04. 01:11:00

Én több tucat véradáson vagyok túl, ha elfelejtek menni 3 hónapig, akkor rendszeresen telefonálnak különösen nyáron, amikor alacsonyabbak a készletek. Ennek ellenére félek a tűtől.
Általában aznap nem szoktam fáradt lenni, inkább feldob, csak éhes vagyok, viszont másnap rám tör a fáradtság.
Futás, sport kapcsán: gondolj bele, VO2 szinted mekkorát esik egy véradástól, hiszen hiányzik a véred 10-15%-a. Mintha 10-20 évet öregedtél volna, csak ez 1-2-3 nap alatt helyreáll.

igazi hős 2016.09.04. 01:16:16

@Kelly és a szexi dög: Nem jó ötlet, akkor betegen is adnának vért. Inkább nem pénzbeli megbecsülés kéne, pl. ha rendszeres véradó vagy, akkor az SZTK-ban nem kéne órákat várnod egy jogsi hosszabbítás miatt, hanem soron kívül, 15 perc alatt megcsinálják, vagy a végtelen hosszú kórházi várólistán előre kerülsz (hiszen valahol a TB-nek is fontos, hogy egészséges legyél).

epidermis 2016.09.07. 10:11:56

@nikita: ha szombaton futóversenyre megyek, akkor nem megyek előtte vért adni. Ez oltári felelőtlenség! Ha összeesik és már nem tudnak rajta segíteni (vagy igen, de szövődmények következtében maradandó egészségkársodást szenved), akkor mi van? Szomorúan tudatjuk a családjával, hogy okosabb volt, mint az orvosok...
süti beállítások módosítása