2013.08.23. 17:00

Meddig terjed a vendégszeretet?

A couchsurfingesek átlagéletkora kb. 20-25 év, ennek a korosztálynak általában nincs pénze. Utazni tudnak, de olcsó repülőjegyekkel, vonattal, vagy sokszor stoppal. Az idegen városban töltött idejük alatt nem költenek gyakorlatilag semmire az élelmiszeren kívül. A rossz CSerek nem érzik, hogy valamit - mégha szimbolikusan is - vissza kellene adniuk a hostjuknak. Legyen az egy főzés, vagy meghívni egy sörre a vendéglátót. Sok utazó Magyarországnál drágább országból érkezik hozzánk, nekik az itteni árak olcsóak, mégis úgy viselkednek, mint a szegény hátizsákos turisták. 

A CSerek 95 százalékban egyetemet végzett, tanult emberek, vagy épp tanulnak valahol. Az utazni szerető nyitott gondolkodású ember általában edukált. Később sikeresek lesznek a szakmájukban, néhány éven belül jól tudnak keresni, és a CS használata megmarad szokásként, mert továbbra is fantasztikus dolog egy idegen országban egy helyi vendégszeretét élvezni, és vele barátságot kötni. Főleg ha egyedül utaznak. 

peru-machu-picchu-traveller-standing-backpack-leo-tamburri-2010-igp7136-derivative-lg-rgb.jpg

A szar kanapészörfösök sajnos egy célból vezérelve használják a CS-et: az ingyenszállás. Nem akarnak a vendéglátójukkal időt tölteni, nem kiváncsiak a hostjukra, csak kell egy hely, ahol aludhatnak. 

Nem elvárásom, hogy a vendégeim adjanak ajándékot, de mégis nagyon jól tud esni, ha a vendégem gondol rám. Meghív egy italra, főz nekem valamit, vagy hoz valami kedves jelképes dolgot nekem. Ez azt jelenti, hogy számára is fontos, hogy viszonozzon. Én magam is ilyen vendég vagyok, ha én utazom. 

Mivel a CS közössége több, mint 5 millió tagot számlál, ezért harmincas, negyvenes tagok is találhatnak a korosztályukhoz hasonló vendéglátót, vagy vendéget. Én is sokszor fogadtam (sőt, többségében ilyen vendégeim voltak) anyagilag erős helyzetben lévő CSereket, akikkel lehetett menni gondtalanul szórakozni, nem sajnálták a pénzt se a saját, se az én italjaimra. Hiszen ha nyaralunk, ne kelljen pénzt számolgatni, vagyunk ezzel így jónéhányan. 

11_11_18-mjs_ft_female-travel-1_33445273.jpg

Egy brazil lány eldöntötte, hogy három hónapot fog utazni Európában. Nem visz magával pénzt, se bankkártyát. Stoppal közlekedik, CS-t használ. Akar egy könyvet írni a tapasztalatairól, amiben megírja mennyire nagylelkűek az emberek. Jelenleg épp Londonban van, a hostja adott neki Oyster kártyát és töltött rá pénzt. A hostjai hívják meg este bulizni, és gyakorlatilag a vendéglátói nem csak szállást adnak, hanem etetik/itatják/szórakoztatják is. 

Itt megnézhettek egy videót róla. 

A projekt alapvetően téves, hiszen nem lehet tesztelni az embereket a vendégszeretetükről és a nagylelkűségükről, ha csak couchsurferekkel találkozik. A CS hostok alapvetően nagylelkű emberek, ezért is hostolnak, a kapott társaság mellett jól esik segíteni. Számomra elképzelhetetlen, hogy pénz nélkül utazzak, és a vendéglátóimtól elvárjam, hogy etessenek is. Lehet kérni egy pohár vizet is a szórakozóhelyen, ha már a host feltétlenül ki akar mozdulni valahova. A kérdés tehát az, hogy élünk, vagy visszaélünk a vendéglátónk vendégszeretetével. 

A brazil hölgy korrekten előre megírja a requestjében, hogy nincs pénze, így a hostja tudja mire számíthat. A látogatása végén készít a vendéglátója falára egy fonalas művészeti alkotást, ami nem rossz, feltéve, ha a lakástulajdonosunk engedi, hogy a falba szögeket verhessünk. Ha nem lehet, gondolom kitalál valami mást. 

Magam is sokszor hostoltam szegény turistákat, és nem írták meg direktben, hogy nincs pénzük. A program az volt, hogy sétáltunk, vagy maradtunk itthon a lakásomban. Sok vendégem kapott tőlem reggelit is. Ennek a Rio De Janeiroból érkezett lánynak azért kell szólnia a requestben az anyagi helyzetéről, mert neki arra sincs pénze, hogy elmenjen a boltba egy kifliért. 

Nem láttam a csaj profilját, de nagyon kiváncsi lennék arra hogy ő maga mit tett bele a közösségbe, hány vendéget hostolt otthon. 

Ha van egy kis pénzem, én is azonnal elutazom. Talán túl szigorú vagyok, de úgy vagyok ezzel, ha értelmesek vagyunk, akkor találunk gyorsan idény munkát, azt a pénzt félre lehet tenni, ami elégnek kell lenni az utazásunk alatt akár csak a legszükségesebbekre. De úgy hostot keresni, hogyha az igent mond nekünk, akkor tartson is el a nála töltött napjainkban, egészségtelen túlzás. 

fairmont-rp_14-804x281.jpg

Mindenkinek saját couchsurfingje van, a saját felfogásunkban használjuk. Ki erre, ki arra. Talán számtalan olyan tag van a közösségben, aki a szálláson kívül örömmel finanszírozza a vendégük költségeit is, akár a tömegközlekedésen át. Lásd az idézett lánynak is a hostja fizette a londoni közlekedését. A surfer dolga eldönteni, hogy elfogadja vagy inkább gyalogol. Elég e, ha a neki tálalt reggelit megeszi, vagy emelett feltétlenül igent kell mondani (rosszabb esetben kérni) az esti szórakozás fedezésére is. Vannak kifejezetten gazdag CS hostok, akiknek teljesen mindegy, hogy finanszírozzák a vendégeik költségeit is. Én még nem találkoztam ilyennel, de biztos vannak. De nem is fogok ilyen hosttal találkozni, mert ha utazom, akkor van nálam pénz, és ha kimozdulunk valahová a vendéglátómmal, akkor vagy fizetünk külön, vagy én fogom kifizetni mindkettőnk számláját. 

Ha tetszett a poszt kövess minket a Facebookon is! 

A bejegyzés trackback címe:

https://couchsurfing.blog.hu/api/trackback/id/tr685473637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.08.23. 22:53:59

Osszefutottunk Portugaliaban ket nagyon aranyos brittel, egy parral. Ok 1 honapot msot ott toltenek, igaz nem couchsurfingben, de megis valami nagyon hasonloban. Farmokon vannak, ott segitenek, cserebe etelt es szallast kapnak, kvazi kb ingyen elnek. Szerintem jo otlet, es igazandibol ha ez a brazil lany is kiirja az oldalara, hogy nincs penze, es megis fogadjak igy, akkor az hadd legyen az o dolguk.

vandorboy.com 2013.08.24. 02:52:02

Persze a lány szép, ki tudja mivel fizet?..:) - na ez a rossz májam volt.. de próbálja meg ezt a mutatványt egy 30-as fiúként..
Egyébként sok ilyen utazóval talalkoztam, hostoltam is ilyeneket... s nem is gáz, ha a vendég super jó fej, érdekes ember, elmosogat, segít. De sokszor tényleg csak lehúz, kieszi a hűtőt tipusú..:)
Amikor én utazom, általában én főzök magyar ételeket a hostjaimnak. Cultural exchange ugyebár.. nagykövetei vagyunk hazánknak, kicsit erről szólna a c.s..

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2013.08.24. 03:04:15

@vandorboy.com: pont rád gondoltam, mikor publikáltam ezt a posztot, h kiváncsi lennék mi a te véleményed erről a jelenségről. A lány nem kéri, h fizessék a költségeit, de előre világosan megirja, nincs egy fillérem se és ott leszek nálad 2-3 napot. Nem kell Nobel-díjasnak lenni ahhoz, h rájöjjünk, valamit ennie kell ezalatt az idő alatt, és ez az lesz, amit a hosztja ad neki. Stb. azaz a hosztja előre eldönti, akarja e a szálláson kivül a lány költségeit is finanszírozni, avagy nem. Mindig talál valakit, aki igent mond neki. nekem ellenszenvesek az ilyen fajta vendégek, ha nekem irna, menne azonnal a decline, de mindig talál valakit, akit a finanszirozás része/feladata nem zavar.

Mercel 2013.08.24. 18:26:49

Teljesen egyetértek az írással.
A brazil leányzó meg persze.. "végülis korrekt" mivel tényleg előre szól, hogy ingyenélő lesz, és ő ebből könyvet ír.
Na de Az, hogy a kvázi lehúzásról ír könyvet, na az már nagyon nem korrekt.
Kb. ezzel az irányvonallal az egész jelenséget agyon is lehet vágni, ha sokan elkezdik követni ezt a módszert. Márpedig a könyvet nyilván el fogják olvasni páran.
Összességében hülye ribanc.

"Frigyes"

DaVidFilmek 2013.08.24. 19:19:11

Nem értem mi a probléma ezzel az egésszel? Én még nem couchsurf-öltem és nem is hostoltam.
Szóval nincs tapasztalatom, de ha én úgy döntenék, hogy valakit befogadok 1-2 éjszakára, úgy hogy tudom pl semmi pénze és úgy döntök, oké kedves vagyok és etetem itatom, akkor nem nyavaloyognék, mert én döntöttem úgy, hogy befogadom.
Persze a cs gondolom nem hotel, de szerintem nem kötelező a hostnak és a vendégnek együtt mennie jobbra-balra. Elvégre az alapvető lényege a cs-nek, hogy megengeded valakinek hogy a kanapédon aludjon és nem kérsz cserébe semmit. Csak ott alszik, nem muszály együtt lógni.

Na mindegy, nem trollkodok, csak az elveket nem értem.
Valaki vagy nagylelkű és beenged agy túristát önzetlenül, saját akaratából, vagy pedig udvariasan tetteti az önzetlenséget.

borzimorzi 2013.08.24. 19:19:35

Gyerekek, ez egy kamu. Nincs az a marha, aki ennyire hagyná magát lehúzni. Ha kőgazdag az illető, akkor sem. SŐt, legfőképpen akkor nem. A csaj fizet. Lyukas pénzzel. Ennyi ez.
Üdv:
b

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2013.08.24. 20:46:23

@DaVidFilmek: igen, a hosztjai tudnak róla, h nekik kell a lány költségeit is állniuk, én erről a posztban a véleményemet írtam le, amit fenn elolvashattál.

a CS arról szólna, h tölts időt a vendégeiddel, nem csak szállás adás. A CS nem menhely.

ottomoll 2013.08.24. 20:50:59

Nem lehet hogy a brazil hölgy "természetben" törleszti a néhány napos full service-t? Csak ezt nyilván nem írja ki az oldalára..

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2013.08.25. 01:47:19

@ottomoll: tudomásom szerint nem, valamint női hosztjai is vannak

Deli Norbert - HD 2013.08.25. 17:14:00

Én 6 embert (egyetemisták) hostoltam eddig, teljesen jó hozzáállásuk volt (1-1 esti főzés, elpakolás, stb.), a közös szórakozásnál vagy mindenki a sajátját fizette vagy ők hívtak meg engem vagy én őket.
Vandorboy jól írta, a magyarokat képviseljük host/surf során, próbáljuk már átadni ami jó ebben az országban és az itt lakókban.

Krisz101 2014.08.26. 07:13:24

@ottomoll: végigbaszatja magát a világgal :-)))) szó szerint x-D
süti beállítások módosítása