2013.06.17. 14:07

Akkor is észt vagyok, ha magyarul beszélek II.

Keiu-Nille Ollin lassan 5 éve él Magyarországon. 3 éve tagja a Couchsurfingnek, és ezalatt 18 vendéget fogadott. Mindig gondosan válogatja meg kinek a szálláskérésére mond igent. Közös CS vendégünk volt, így ismerkedtünk meg egymással. Megkértem rá, hogy meséljen nekem róla milyen egy észt lány élete Budapesten. Az interjú első része itt olvasható. 

Tudsz oroszul? 

Valamikor tudtam oroszul, de nem szeretek hibásan beszélni, inkább addig nem szólalok meg, amíg nem tudom az adott nyelvet “tökéletesen”. Utálok hibázni. Magyarul is akkor kezdtem el beszélgetni, amikor már biztos voltam a tudásomban. Nagyon jó magyar tanárom volt, valamint később összejöttem egy magyar sráccal, ami szintén sokat segített.

Mi a véleményed a magyar férfiakról?

Valahogy nem találom meg a közös nyelvet a magyar férfiakkal.. Távoli nekem ez a mentalitás, amit ők képviselnek. Ahogy a többi interjúban is volt, hogy milyenek a magyar lányok, ez összefügg azzal, hogy milyenek a magyar férfiak. Nem vagyok feminista, szeretek nő lenni, és nem hiszek a szerepekben. Ha én, mint nő jobb vagyok a mosogépjavításban, a pasi meg jobb a takarításban, vagy szeret takarítani, akkor nem gondolom azt, hogy a férfinak kell megszerelni mindent és nekem kell takarítani. Azt hozzá teszem, hog a legtöbb magyar férfi húszas éveiben sem tudja hogyan kell bekapcsolni egy mosógépet. Több külföldi baratnőm van, akik megtalálták a párjukat magyar férfiakban, de azok nem tipikus magyar férfiak voltak.

15234110_l_4db82b35db98a87471eda95787e1297d.jpg

Milyenek a tipikus magyar férfiak?

Nagyon elvárják, hogy a nő mindent meg tegyen értük, szép legyen, tudjon főzni és jó legyen az ágyban, miközben ők maguk félredugnak. Az összeköltözés, házasság, gyerek után pedig a nő maradjon otthon, én meg nem ilyen vagyok. Még azt sem tudom, hogy akarok e gyerekeket. Mindig nagyon akartam családot, de mostanában már nem érzem ezt. Az elveim szerint nem gyerek miatt akarok gyereket, szerintem ez a mai világban nagyon rosszul van. A piramis teljesen megfordult. Fenn kellene lennie a két szülőnek és a gyereknek egy szerelemnek a gyümölcse kell lennie, a gyermek egy eredmény, de ne legyen cél. A mai világban viszont a szülők, mindent megtesznek a gyerekért. Ha csak körbenéznek az ismerőseim között, azt látom, hogy próbálkoznak, görcsölnek, és ha a végén összejön a gyerek, az egy nagy csoda és mindent ez alá rendelnek. Nekem az a fontos, hogy azt az embert találjam meg, akivel minden este le akarok feküdni, és minden reggel mellette akarjak ébredni. 

Ha azt nézzük, hogy nagyon általános jelenség Magyarországon, hogy egy huszonéves fiú minden hétvégén hazajár vidékre az anyjához, hazaviszi a szennyest és elhozza a mama főztjét. Ahogy kényeztetik az anyák a magyar fiúkat nincs mit csodálkozni. Ha a férfi ebben nő fel, ezt várja el a nőjétől is: a nő mosogasson, főzzön, szolgálja ki, ahogy korábban az anyja tette ugyanezt. Én egy olyan családban nőttem fel, ahol mi gyerekek is megosztottuk egymás között a házimunkát a bátyámmal. Egyenjogúság volt a családban.

A mi családunkban nekem és a nővéremnek kellett mindent csinálni, a bátyámnak soha nem kellett takarítani. Mi van azokkal a magyar férfiakkal, akik jobb anyagi életmódban élnek? Azok nem várnak el házimunkát, mert kifizetik valakinek.

A kiszolgált életmód kialakít egy mentalitást. Mit engedhet meg egy férfi magának és mit engedhet meg egy nő.

Sok magyar nő szeret is kiszolgálni, az élteti őket, ha főzhetnek, varhatnak, takaríthatnak a párjukra.

Ha lemész valahova szórakozni, ott vagy párok vannak, vagy csak fiú társaság. Az, hogy lányok maguk között elmenjenek bulizni olyan nincs, vagy nagyon ritkán. Nem beszélek azokról a nőkről, akik a bár mellett iszogatnak és arra várnak, hogy feltünjön valaki, aki rendezi a számlájukat. Nem nézem le a magyar nőket, csak ez a mentalitás idegen tőlem. A szinglik mennek szórakozni, de onnantól kezdve, ha párkapcsolatba kerülnek, csak a párjukkal mozdulnak ki esténként, és leépítuk a barátnői társaságukat.

Milyen férfi a te eseted?

Nekem a magas skandináv tipusú férfi jön be, a magyar férfiak átlagban meg alacsonyabbak. Volt kb. hasonló magasságú pasim, de magassarkút már nem vehettem fel vele. Mindig alig vártam, hogy a baratnőimmel mehessek szórakozni, mert akkor felvehettem végre a magas sarkú cipőimet. Szeretem a magassarkút.

Van egy bizonyos tipus, akire én rá tudok kattanni, de nálam a külső semmit nem jelent, talán csak az első pillananatban. Nekem az a fontos, hogy miről tudunk beszélgetni. A magyar pasim tipikus magyar volt: sőtét haj, barna szem, nem túl magas. 

Hogy kerültél kapcsolatba a couchsurfingel?

Az egyik barátnőm csatlakozott és mesélt róla. Ezután én is létrehoztam a profilomat tavasszal, de nem foglalkoztam vele, nem töltöttem ki teljesen. Valamikor ősz felé rámjött, hogy kéne vendégeket fogadni. Még abban a hónapban jött egy amerikai lány, aki iszonyat jó fej volt. Christen Los Angelesből érkezett, de Chicagoban élt. Egy éve ott hagyott mindent, Prágába költözött, nyelvet tanított és elment utazni Európában. Megkérdeztem tőle, hogy miért épp Prágába költözött, és azt válaszolta, hogy nem tudja miért Prágában él. Nehéz is volt neki, a csehek barátságosak, de nem nyitottak a külföldiek velé. A magyarok nyitottabbak. Prágában még Budapest előtt nőtt ki egy nagy expat community. De a nagy része már Budapestre költözött. A sör jobb Prágában, ott a jó sörök kerülnek kevesebbe, mint itt a rossz sör. A csehekkel nagyon nehéz összebarátkozni, megmaradnak a maguk kis mikro klímájukban.

2010-as csatlakozásom óta volt kb. 18 surferem volt. Nagyon fontos, hogy mit olvasok ki a profilból. Valamint ha sok a munkám, vagy nincs elég pénzem, akkor nem fogadok senkit. Nagyon megválogatom kinek mondok igent, hogy elkerüljem a kellemetlen élményeket. Fontos, hogy sok közös témánk és jó társaság legyen, valamit valamiért.

Hova jársz szórakozni?

Azok a helyek, ahova én járok, ahova sok expat jár. Pl a Vittula. Évek óta oda járok és nem érzem, hogy öregszem. Van egy erős törzsközönsége, együtt öregedünk meg. A másik hely a Keret Klub. A tulajdonos nagyon jó barátom, de abból nincs gond, hogy nem ismersz senkit. Ha egyedül is érkezel, az est végére biztosan megismersz valakit. Kicsi hely és oda ülsz, ahol van szabad szék. Oda leginkább magyarok járnak, ez egy becsöngetős hely. Lakáskocsma.

Ennyi idő után is szerelmes vagy a magyar nyelvbe?

Már nem tudom megmondani mitől tartom szépnek a magyar nyelvet, de a magyar népzenét hallgatva még mindig érzem, hogy miért szeretem. A szóképzés ugyanaz, a ragozás a szó végén van, a hangsúly a szavak elején, mint az észt nyelvben. Zseniális magyar nyelvtanárunk van, úgy tanultuk a nyelvtant, hogy nem vettük észre. Észtül magyarázta a magyar nyelvtant. Az első féléves vizsgára egy vastag füzetből készültem. Pánikba estem, mentem végig a füzeten és azt éreztem, hogy nem tudok tanulni, mert mindent tudok. A vizsga előtt megkérdeztem a többieket, hogy ők tudtak e készülni, de ők is azt mondták, hogy nem. Később megértettem, hogy nem kell készülnünk, mert minden világos. A legjobb nyelvtanár, akivel valaha is dolgom volt.

Folytatjuk...

A bejegyzés trackback címe:

https://couchsurfing.blog.hu/api/trackback/id/tr835365622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szokea 2013.06.17. 14:42:08

keret klub link rossz, a végén van egy üres char!

redsea 2013.06.17. 16:17:03

kicsit fenn hordja az orrát a csaj - csoda, hogy itt ragadt, hiszen nem tetszik az itt általános társadalmi játék, a pasik nem jók, a sör drága :)

Elijah_Baley 2013.06.17. 21:22:09

nagyon jól látja a nemi szerepeket a vénlány, csak így tovább :)

Almandin 2013.06.17. 21:22:26

Ez jó poszt volt. Végre egy külföldi nő szemével láttatják a magyar férfiakat. Magyar nőként nekem is ez a többségről a benyomásom, mint az észt hölgynek. Sajnos a magyar nők nem lázadnak a helyzet ellen, hanem kiszolgálják a férfiakat, mellette dolgoznak, 50 éves korukra pedig elhasználódnak. A férjeik pedig lecserélik őket egy fiatalabb évjáratúra, mert az nekik "jár". Nem csoda, hogy sok nő menekül innen, és esetleg ezért választ nem magyar társat (amire sokan azt mondják, hogy biztos a pénzre utazik).

meri 2013.06.17. 21:22:45

Hmmm, vittula... finnül érdekesen hangzik a neve. De itt is van egy space a link végén!

Almandin 2013.06.17. 21:23:34

@redsea: Én nem így látom. Sokban igaza van, a cseheknél meg azért olcsó a jó sör, mert ott a sörivás a nemzeti karakterhez tartozik, nagy sörkultusz van. Itt meg meg kell fizetni a minőséget, a magyar hagyományokban nincs annyira benne a sörivás.

Fejesrob 2013.06.17. 21:59:36

Lehet, hogy velem találkozott, de ebből még nem kell következtetéseket levonni:)

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2013.06.17. 22:03:59

@meri: kész, nem tudok linkelni! javítottam, köszi.

micsoda? 2013.06.17. 22:38:52

Tapasztaltam, hogy északon jobban érvényesül a munkamegosztás férfi- és a nő között. Feltűnően több apukát látni pici gyerekkel, mint itthon. Sőt a nagyszülők sincsenek úgy befogva mint Magyarországon.

macitalp 2013.06.18. 08:56:00

1. Imádom amikor a nálunk lényegesen magasabb életszinvonalú országokkal példálóznak, hogy ott a férfiak mennyit segítenek otthon, meg a gyereknevelésben. Hölgyeim, ott a férfi napi 8 órai munkával megkeresi azt a pénzt ami kell a családnak. Nálunk ehhez másod- és harmadállás, hétvégi meló és sokaknak napi 10-11 óra munka kell. Csak nem ez az oka?
2. "...a külső semmit nem jelent, talán csak az első pillananatban. Nekem az a fontos, hogy miről tudunk beszélgetni."
"...de magassarkút már nem vehettem fel vele. Mindig alig vártam, hogy a baratnőimmel mehessek szórakozni, mert akkor felvehettem végre a magas sarkú cipőimet."
Világos, a külső nem számít, de a magassark

Almandin 2013.06.18. 08:56:52

@micsoda?: Egészségesebb modell, mint a miénk. Nálunk az a baj, hogy a nőktől elvárja a társadalom, hogy legyen munkájuk, de mellette ők csinálják az egész háztartást. Ez a nőkre nagyon rossz hatással van, sokaknak rámegy az életük. Ennek ellenére inkább becsicskulnak, mint változtatnának rajta. Ha valaki csak panaszkodik, máris megkapja a lebecsülő feminista címkét, meg a fenyegetéseket, hogy el fogja hagyni a férje, vagy vénlány marad. Szerencsére azért nem mindenki ilyen a férfiak közt sem, de nem véletlen, hogy egy külföldi nő is hasonlóan látja a helyzetet, mint én.

redsea 2013.06.18. 08:57:28

akkor is furcsa, hogy valaki -nem elsősorban anyagi okokból- hazát vált és az új országáról ennyire rossz véleménnyel van, nem tud azonosulni a kialakult társadalmi játékszabályokkal. Ha nő vagyok és a skandináv típus és társadalmi szerep tetszik, akkor Svédországba költözöm és nem egy nekem nem tetszőbe. Süt belőle a negatív szemlélet, ugyanúgy mint az echte magyarokból.
Pl. ha nem tetszik a kanji, akkor nem költözöm Japánba. Ennyi erővel oda is mehetett volna: japán gyermekkorom óta vonzott, életem nagy álma vált valóra, amikor megkaptam az ösztöndíjat. De ezek sushit esznek, nem ismerik a mulgikapsadot. Állandóan hajlonganak, csak azért mert fehér vagyok. Nem hallottak ezek az egyenlőségről? Még ilyet és ők nevezik magukat kultúrlénynek. Jajj és milyen alacsonyak. Vannak jó expat helyek, csakhát többnyire ők is alacsonyak - tuti, hogy a big in japan életérzés miatt jönnek ide - és úgy szeretik kezelni a nőket, mint a japók. Végülis imádom japánt, imádok itt élni. Kivéve persze az embereket, a vallást, a gasztronómiát és a kultúrát. :)

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2013.06.18. 11:13:21

@redsea: sztem félreérted őt. Szereti Budapestet, azért költözött ide. Az országról egy rossz szót nem mondott. A magyar férfiak nem az ő világa, de van elég külföldi pasi is. Én kérdeztem a véleményét a magyar férfiakról, ő meg válaszolt.

Almandin 2013.06.18. 22:10:29

@redsea: Japánt én is nagyon szeretem, mint egzotikus kultúrát, de nem telepednék le ott, pont a nagyfokú kulturális különbség miatt. Sok minden nem tetszik benne, bár ezt minden hellyel kapcsolatban el lehet mondani (tökéletes hely nincs). Magyarországot is szeretem, mint a hazámat, a helyet, a kultúrát szeretem, de gyakran van elegem az ú.n. magyar mentalitásból.

666E 2013.06.20. 08:10:00

sok dologban egész jókat mond a hölgy, főleg a gyerekbvállalásról szóló rés tetszik.
viszont nem tudom ő merre járkál, de pl az ötödik kerületben éjfél után az utcán kóborló társaságok 60%-a (de van, hogy több) csak pezsgősüveglóbáló csajokból áll áll hordákba verődve.
és amúgy nők között is van akik szeretik kiszolgálni magukat, alapból egy csomó nem is tud főzni és tőlünk kérnek pénzt erre-arra. persze amúgy ez is csak egy része az egésznek, csak én sem szeretem amikor általánosságban írnak valahol , hogy a "férfiak ilyenek, a nők bezzeg mennyire olyanok", itt erre sajnos van példa + rábátorítás is. Nem azt mondom, hogy ilyen nincs, csak ne általánosságban mondjuk.

A 20-as évekbeni anyuka főztjéért hazajárásról pedig: Az én anyukám iszonyat jól főz és örül ha heti-két heti egyszer meglátogatom. Ha nem teszem felhív és hangot ad bánatának. Ennyi belefér szerintem. De a helyzet az, hogy a legtöbb fiatalnak baromira mehetnékje van 20 életévüket betöltve. Csak nem mindegyik teheti meg. Az meg más kérdés, hogy itthon mivel a minimálbér nem 360ezer forint hanem 80, nem minden huszonéves teheti meg azt, hogy külön lakásba költözik csak úgy... de biztos azért mert lusták megnyomni a mosógépen a gombot persze, minden bizonnyal..

Almandin 2013.06.20. 23:00:38

@macitalp: Ez nem a gazdasági fejlettségtől függ. Arab országokban gyakran a nagy gazdagság mellett is bezárva élnek a nők. Másrészt Magyarországon sok családban kb. ugyanannyit dolgozik a férfi és a nő, mégis a nő viseli az otthoni terheket. Ez nevelés kérdése, szimpla szocializáció. Európán belül sem elsősorban az anyagi helyzet a döntő az otthoni munkamegosztásban, hanem a hagyományok. Nyugaton is nagy a különbség észak és dél között ebben a kérdésben.

aquamarineblue 2013.06.22. 00:34:12

Tehát az észt nők szeretik a magassarkút de alacsonyabbak szeretnek lenni a pasinál. (ez milyen komplexus lehet a nőknél? ;) )
Itt az idő, hogy a magyar pasik a megfelelés-kényszer miatt elkezdjenek növekedni. :D
Mint pasi ismerek pár magyar pasit. Jelentős részük végez háztartási munkát. A munkája után is. Meg a javításokat is megcsinálja otthon. Biztos sz@r körökben mozgok. Tudnék fordított példát (tudok is) de ugye az csak a sztereotípiákat erősítő példa lenne.

A mama főztje meg ... lehet az "kényszer" is ami bonyolultabb mint sem 3 év alatt megfejthető jelenség lenne. De bízzuk ezt egy szociológusra inkább. A magam részéről kihagynám és ha lehet ki is hagyom.

Van még olyan cég, hogy IBM? Lassan akkora lesz mint az a híres atommikroszkópos kép ...
süti beállítások módosítása