A Lufthansa a nyáron a Ryanair és Easyjet árazási politikáját kritizálta, miszerint a low cost légitársaságok rendkívüli alacsony árképzése óriási ökológiai lábnyomot hagy a környezetre. Mindez nem csak egy kritika, hanem a valóság. Én és sokan azért utazunk gyakran, mert bruttó 7500 Forint alatt tudtam return repülőjegyet venni a Wizzairnél és a Ryanairnál az elmúlt félévben az alábbi helyekre: Budapest-Manchester, Budapest-Sheffield (nem mentem el), Budapest-Basel (jövőhéten utazom), Budapest-Oslo, Budapest-Bordeaux (nem mentem el), Budapest-Tampere. Viszont a múlt héten Münchenbe kellett utaznom, a Lufthansaval mentem és a Economy Light legolcsóbb csomagú repülőjegyem 142 000 Ft volt. Azért utaztam, mert munka volt, és nem én álltam a költségeimet. Ennyi pénzért Münchent soha nem néztem volna meg, hanem inkább vonat, ami 7 óra a repülő 4.5 órájával szemben és az első osztályú jegy is kijön 40 ezer Forintból. Ami még mindig ötször annyi, mint az átlagos Wizzair repülőjegyár.
A 7000 Forintos repülőjegyekkel kialakult egy olyan utazási hajlandóság a középosztályban, aminek utazási célját az olcsó repülőjegy határozza meg. Oda utazunk, ahova szuper alacsony a repülőjegy. És akik ezen célból utaznak, soha nem mennének már akkor se, ha csak 30 ezer lenne a jegy. Harmincezer Forintért akkor veszünk jegyet, ha valahova el akarunk menni, vagy el kell menni. A hétezer Forintért elérhető desztinációkra meg azért megyünk el, mert ennyi volt a jegy. Mikor a 7000 Forintos jegyemmel felszállok egy Wizzair/Ryanair/Easyjet stb járatra, az utazóközönség osztálya pont úgy néz ki, mint a 6-os villamoson utazók. Vegyes, ki jobban öltözött, ki kicsit drágább ruhákban, de az átlag fast fashion, melegítő stb... Alsó középosztály-középosztály. Ezzel szemben múlt héten a Lufthansai járaton MINDENKI drága öltönyben, a férfiak kivétel nélkül öltönyben utaztak, 90 %-ban németek voltak, arcuk, hajuk jól ápolt. Nők szintén kosztümben, vagy drága kényelmes outdoor, utcai ruházatban. A teljes közönség társadalmi hovatartozás státusza homogén volt, és most szépen fogalmaztam. Ami érthető, átlag ember, átlagfizetéssel nem vesz Münchenbe jegyet induló economy light csomagáron, 110-140 ezer Forintért.
A Wizzair tegnap felszólította az összes "normális" légitársaságot, hogy szüntesse be a business osztályt, mert jajj az mennyire környezetszennyező. Az egész felszólítósdi rendkívül demagóg: egyrészt a teljes légiközlekedés RENDKÍVÜL környezetterhelő, teljesen mindegy, hogy Lufthansa, vagy Wizzair. A low cost társaságok többet repülgetnek a fenntebb leírt okból, azaz éppen ők a környezetterhelőbbek. Ha lehet ilyet mondani: sűrűbben mennek. Az egész problémát azzal lehetne megoldani, ha az EU kivetne egy brutál adót az összes légitársaságra, nem lennének tübb 7000 Forintos repülőjegyek és egyből eltünne az az utazási szokás, hogy azért megyünk, mert olcsó. Nyilván ennek lennének egyéb turisztikai és gazdasági hátrányai: turizmusból élő települések gazdasága beroggyanna, ha hirtelen megcsappana a turisták száma mondjuk 30 %-al, ha nem többel. Emberek elvesztenék a munkájukat és/vagy rosszabbul élnének.
Visszatérve a Wizzair felszólítására: azzal kritizálják a Lufthansát és hasonló légitársaságokat, hogy üres business székekkel utaznak. Hajlamos vagyok azt hinni, hogy a Wizzair nem látott még Lufthansa járatot belülről, vagy szimplán ködösen értelmezik a valóságot. A Lufthansa egy függöny elhúzással oldja meg a Business és Economy utasok szétválasztását: ha 2 darab business jegyet adtak el, akkor az első sor utánra teszik be a függönyt és húzzák el azt. A Business jegy egyéb más kényelmi szolgáltatásokkal jár, de tökéletesen ugyanolyan ülésekkel szerelik fel a járatokat, mint az economy sorokat. A nagy tengerentúli járatoknál van, hogy az első osztályt teljesen elszeparálják a gépben a turista osztályon utazóktól. A Wizzair nem is őket kritizálja, hanem csak az Európai járatokat.
Egyébként meg ez a szüntesd be azonnal az első osztályt felszólítást számomra olyan, mintha az Opel autógyár felszólítja a BMW-t, hogy azonnal szüntessék be a luxus autóik gyártását, mert a BMW X7 környezetterhelése sokkal nagyobb, mint az Opel Corsáé. És ez valóban így van. Ilyen erővel viszont a Wizzair felszólíthatta volna az összes privát jet repülőgépgyártót, hogy szüntessék be a gyártó tevékenységüket, mivel a magánrepülőgépek ökológiai lábnyoma meg aztán tényleg bruálisan úristen borzasztó óriási a menetrendszerinti járatokhoz képest. És ez így is van. A gazdag emberek ennek ellenére mégis a saját vagy bérelt gépeikkel fognak repkedni, mert így esik nekik jól és mert megtehetik.
De térjünk ismét vissza a Wizzairre: százszor utaztam úgy a Wizzairrel, hogy a nagyobb lábtérrel rendelkező széksorok a géptörzs közepén teljesen üresek voltak, nem is lehetett oda átülni, csak ha kifizeted az extra szolgáltatás árát. A Lufthansa nem így működik: ha nulla business jegyet adnak el egy járatra, akkor az egész gép átavanzsálódik economy ülésekre. Viszont alaprepülőjeggyel te soha nem ülhetsz nagyobb lábterű székekre a Wizzair járatain. Ha nem veszi meg senki, akkor nem adnak el oda jegyet., azaz üres széksorokkal repkednek.
A Wizzair nekem akkor lesz környezetvédő(bb), ha majd sajtóközleményben bejelenti, hogy a társaság üzleti eredményének X százalékát környezetvédelmi alapítványok és szervezetek bankszámlájára utalja. Azaz ballansztban tartja azt a környezeti kárt, amit a 7000 forintos repülőjegy árai okoznak.
A végére maradt egy quiz kérdésem: Hogyan utazott Váradi József Úr, Wizzair CEO és főrészvényes az elmúlt 10 alkalommal? A.) saját tulajdonú vagy bérelt magánrepülővel B.) Más légitársaság business osztályán (amit be akar tiltatni) C.) Wizzair járaton, de ő (és barátai) volt az egyetlen utas D.) Menetrendszerinti Wizzair járaton (muhaha)