2019.06.12. 22:08

Ahol kiépítettek egy országot a középosztálynak és a gazdagoknak, ez Norvégia

Norvégia a középosztály, felső-középosztály és a gazdagok országa. És ez olyannyira tökéletes állapotleírást hozott ebben az országban, hogy a vagyonosokat, vagy a stabil anyagikkal rendelkező embereket pontosan így képzeljük el, ahogy ők élnek és kinéznek. Norvégiában az állampolgárok biztonságban vannak, mert az égvilágon minden szabályozva van és a polgárok ebbe a rendszerbe tökéletesen belesimulnak. Nem akarnak ügyeskedni, nem akarnak semmit olcsóbban megúszni, nem keresnek kiskapukat. Ha egy cég megrendel egy szolgáltatást, nem alkudozik, kifizeti az elsőre ajánlott díjat. Nincs korrupció, vagy legalábbis elenyésző mértékű. Itt van egy jól megírt cikk arról, hogyan lett Norvégia a világ egyik leggazdagabb országa 50 évvel ezelőtt. 

Megérkezel a gyönyörű skandináv országba, és azon kívül hogy rácsodálkozol a temérdek zöldre és a nulla %-os air pollution indexre, harapnivaló levegőre, egyből egy zen buddhista chill állapotba kerülsz, és nem akarsz innen elmenni. 

img_4863.JPG

A norvégok nyugodtak, nem sietnek az utcán, kisimult az arcuk. Kedvesen megállnak, és érdeklődve felédfordulnak, ha megállítod valami miatt őket az utcán. Én voltam az egyikkel bunkó (bár valszeg külföldi volt), mert egyszerűen bekapcsolt már az otthonról hozott jól ismert reflex: A pályaudvaron az automatánál épp vonatjegyet vettem a reptérre, amikor odajött hozzám egy srác, és angolul megszólított, hogy neki van jegye, vegyem meg azt. A norvégok kivétel nélkül mindig norvégul szóltak hozzám először. Mondjuk azt nem tudom, hogy honnan gondolta, hogy hova akarok menni, mivel táska se volt nálam. Ösztönösen összerezzentem, rá se néztem és csak annyit mondtam erélyesen, hogy no. Erre mondott valamit, de végig se hallgattam, csak még határozottabban és lerázóan rászóltam, hogy I said, no. Mire ő azt mondta, hogy oké, én csak megkérdeztem. Majd csalódottan elment. Nem káromkodott, semmi. Egyszerűen nyilván az otthoni jegyautomatáknál ólálkodó csövesek miatt vágódtam védekező és elutasító állásba, mivel otthon versenyt űznek abból, hogyan basszák át a turistákat és a magyarokat is. Erre a fiúra én rá se néztem. Csak a kezét láttam, valamilyen jeggyel. Utána szarul éreztem magam. Nem így kellett volna. Akármikor kerültem olyan helyzetbe, hogy valamilyen eligazítást kellett kérnem, mindig segítőkész volt velem mindenki, igaz én nem akartam nekik eladni semmit. 

Hogy néznek ki a norvégok? Átlag fiatal-középkorú norvég férfi: 190cm+ magas, szőke vagy vörösesszőke, fele szakállas, kék szemű, fehér bőrű-hamar leég. 180cm alacsonynak szamit. 175cm alatt nem láttam férfit az utcán, ha mégis, az nem norvég volt. Csendes, jókedélyű, odafigyel. Viking testalkat, azaz fogyhatnanak picit. De nem vészes, pont annyi enyhe felesleg van rajtuk, mint a lányokon, szóval passzolnak egymáshoz.
Átlagos fiatal-középkorú norvég nő: 175cm+ magas, én 173 vagyok es MINDEN norvég lány, akivel beszéltem (sokkal!), magasabb volt nálam. Kivéve egy: találkoztam egy 163cm norvég lánnyal, mondtam neki, hogy az én országomban átlagmagas lennél, de itt meglepően picinek tünsz. Sóhajtott és intett: egész életében mindenhol ő volt a legkisebb, már beletörődött....  A lányoknak tökéletes hibátlan bőrük van, nagyon szép arcuk, bár eléggé egy karakterű minden női arc, (a férfiaké változatosabb), természetes szőke egyenes haj 95%-ban, szeretik befonva hordani. Némi extra súlyfelesleg van rajtuk, de jól oszlik el.

img_4895_1.JPG

Az első hosztom, Yiannis, 20 évesen költözött Norvégiába Görögországból, 30 éve él Norvégiában, 15 éve kettős állampolgár. Egy norvég nőt vett feleségül, egy ideje már elváltak. Fel akarták újítani a lányuk lakását, és bekértek egy norvég cégtől egy árajánlatot. Yiannis ránézett az árra, és javasolta az exfeleségének, hogy hozzannak Görögországból munkásokat, és velük végeztessék el a munkát harmadennyi pénzért. A feleség nem járult hozzá, mert ő tisztán akarta csinálni, minden költséget leadózva papíron. 

A norvég átlagkereset az egyszeri munkásnak 2300 Euro körül van, ami nagyjából 740 ezer Forint. Az office átlag manageri bérek 5-6000 Euróról indulnak. Privát szektorban magasabb pozíciókban ennek a nagyon sokszorosa. A lakáshitelt úgy adják a bankok, hogy 25 % önrésszel kell rendelkeznie a hitelfelvevőnek és elég ha bejelentett munkahelye van a megfelelő jövedelemmel. Nem kell adóstárs és nem kell még egy ingatlan. Tor, a harmadik hosztom Lillehammerben 3 évvel ezelőtt 100 % lakáshitelt vett fel önrész nélkül, de a hitelfelvevő bankban van egy jelentős megtakarítása, amit betudtak fedezetként, viszont nem használta fel önrészként a lakásvásárláshoz. Itthon, ha csak 10 % az önrész, akkor a bankok kérnek még egy ingatlant a vásárlandó ingatlan mellett és adóstársat is fedezetül. Tor most épp árulja a lakását, mert Osloba akar költözni. Több ott az élet és a barát. Tor csak pislogtott, amikor elmondtam neki, hogy a magyar lakáshitel feltételi rendszer hogyan működik. 

Autóhitelt szintén nulla % önrészre adnak. Osloban minden negyedik autó Tesla vagy valamilyen más elektromos autó. A bevándorló fekete arabok is Teslával járnak. A megérkezésemkor fél óra alatt több Teslát láttam, mint Pesten egy év alatt. Állítólag szívnak a szervízzel, mert nincs elég és emiatt nagyon lassú. Olyan óriási az adókedvezmény rá, hogy egy árba kerül egy hasonló kategóriájú benzines autóval. A környezetvédelmi okokon és a már jól ismert kedvező fenntartási költségeken felül miért vásárolnak már a norvégok csakis elektromos autót?

- Mert az elektromos autóval hajthatnak a busz/taxi sávban. Ez az utóbbi időben olyannyira bedugította a buszsávot, hogy ezt a kedvezményt még ebben az évben beszüntetik.  

- Ha minimum ketten ülnek az elektromos autóban, akkor szintén vezethetnek a buszsávban. A munkába igyekvő managerek ezt úgy oldják meg, hogy reggel beültetik a kocsiba a gyerekvigyázót, aki bejön vele a munkahelyre, majd ott kiteszik, és a lány visszamegy a házba tömegközlekedéssel. (Ebben merül ki a kiskapuzásuk, mi ebben "jobbak" vagyunk)

- Ingyenes vele a parkolás. 

- Nem kell fizetni dugódíjat, azaz ingyenesen hajthatnak be a belvárosba. Benzines autóval min 50 kr befelé és kifelé is, azaz napi 100 kr, ha csak egyszer megy be-ki. 

Tessék, itt még a taxi is Tesla. 

62128901_10219077757195854_781815087324200960_o_1.jpg

Az egészségügy viszont messze nem olyan csodás, mint ahogy a mendemonda hírekben vannak. Ugyanúgy ők is hónapokat várnak egy MRI-re vagy szakorvosi időpontra. Ha megsérülnek, és bemennek a baleseti sebészetre, úgyanúgy órákat fognak a váróban ülni, amíg ők következnek, mint ahogy nálunk. A különbség annyi, hogy az állami kórházak is jól néznek ki, nem rohadnak a falak és a mosdók, valamit nincs fertőzésveszély a kórházakban, és a kórházi műszerek modernek és újak. Valamint a betegeknek nem kell WC papírt bevinni, ha befeküdnek az osztályra. 

Szupergazdagokat nem láttam, vagy legalábbis nem volt rájuk írva, hogy azok, ahogy az itthoniakon se látszik. A norvégok minden napos ruházata a Fjall Raven, North Face, HH outdoor cuccok. Ezekben a ruhákban rohangálnak hétvégeként az utcán, vásárolni, vagy lazulnak kávézókban. A 25 ezer lakosú Lillehammerban kettő Fjall Raven boltban is jártam, ezen kívül még van 6 darab sport/outdoor shopjuk, amiben mindegyikben van Fjall Raven szekció. Itthon Budapesten nincs ilyen márkabolt, mert nincs elég kereslet hozzá. A Mountex áruházakban van Fjall Raven szekció és kész. Nagyon szeretem ezt a márkát, és ha utazom, akkor ebben teszem, de elképesztően drága mindenük. A ruháik környezetbarát technológiával készülnek, aminek az előállítási költsége extrém magas, ezért árulják a darabjaikat is kiemelt áron. 

Apropó, ha minimum 350 koronáért ruhát veszel, akkor kérjél tax return papírt, és a reptéren a táskád becsekkolása előtt visszaadják a blokkok 15 %-át. Én ezt a szabályt nem tudtam, és 1000 koronáért vásárolt cipő után nem kértem ilyen papírt. Három nappal később visszamentem az üzletbe, hogy kérjek. A norvég eladólány elhajtott, hogy utólag már nem lehet kérni. Volt egy kellemetlen vitánk egymással, mert hogy nem mondták, hogy vissza lehet igényelni. Erre az volt a válasz, hogy nem tudták, hogy turista vagyok. Erre már fel se hoztam, hogy hát angolul beszéltem és nem norvégul, de azt megemlítettem, hogy egy nagy kamera a nyakamban azért elég turistás, nem? Elkértem az üzletvezető email címét, miután láttam, hogy nem az ügy megoldása felé halad velem az eladólány. Megírtam az üzletvezetőnek a problémát, aki kedden visszaírt, hogy vigyem be a blokkot és elintézik. A blokkot Lillehammerban megtaláltam, pakolásztam a táskáimban, miközben az Osloi buszra vártam, és jól a padon hagytam a blokkot a nagy rendezgetés közepette. Buktam ezzel 100 koronát. Bosszantott. A reptéren végülis 350 koronát kaptam vissza a ruhablokkok után. 

Apropó pénzbukás. Szeptember óta van diákigazolványom. Azóta 5 országban jártam, és a múzeumoknál náluk bepróbálkoztam a diákjeggyel, de mindenhol elhajtottak a 26 éve korhatárral diákkedvezmény esetén miatt. Látszik, hogy több vagyok, na. Ide már nem vittem a diákot, mert hogy minek. Na, itt nincs korhatár a diákjegynél. Átlag múzeum belépő 120 kr, diák belépő 50-80 kr. Nem adtam össze mennyit vesztettem ezen összesen. Sokat. Szeretem a múzeumokat. 

Oslo drágább, mint Bergen ahol két éve, és Stavanger, ahol tavaly jártam. Stavangerben kb. 30 %-kal drágább az élelmiszer a boltokban, Osloban nagyjából 60 %-kal. Étteremben egyik városban sem voltam. Kávézókban a cappucino 40-45 kr. Péksütemény 45 kr. Ásványvíz 30-35 kr, azaz csak az első nap vettem, majd minden nap csapvízzel újratöltöttem a palackot. Meg az utolsó előtti napon, miután elhagytam az első naposat, és már egyébként is megviselt volt. Mindent szorozzatok be 33-mal, és megvan az ár Forintban. 

A napokban írok a hosztjaimról meg Lillehammerről és Mossról. Mindegyik élmény rendkívüli volt. Az egyik éjszaka például a szállásomon kívül találtam magam éjjel 01.00-kor és két óráig nem jutottam vissza a lakásba. Nagyon sok lengyel szomszéd közreműködése segített benne, hogy aztán mégis. Írok még a bevándorlók helyzetéről is. 

Összes fotóm az útról itt megtekinthető. Insta képek itt. Facebookon itt találsz meg. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://couchsurfing.blog.hu/api/trackback/id/tr7114891450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.06.13. 16:19:46

Megint egy remek beszámoló, köszi!

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2019.06.13. 16:32:52

@Ződ2000: köszi! Gyere vissza hétvégén a folytatásért :-)

TDICDITRDITDDIPDTD 2019.06.13. 21:23:32

"Nem akarnak ügyeskedni, nem akarnak semmit olcsóbban megúszni, nem keresnek kiskapukat."
Néhány sorral lejjebb pedig ez:
"A munkába igyekvő managerek ezt úgy oldják meg, hogy reggel beültetik a kocsiba a gyerekvigyázót, aki bejön vele a munkahelyre, majd ott kiteszik, és a lány visszamegy a házba tömegközlekedéssel."
Mi ez ha nem ügyeskedés és kiskapu keresés?
Most akkor hogyis? Gondolom a blogger is elhitte hogy mennyire mások a norvégok. Igazi szent emberek :D
Nah, ennyit erről ;)

Jossarian 2019.06.13. 21:28:35

Milyen kar, hogy soha nem fogod megismerni Norvegiat... Mondjuk amit leirtal az pontmegfelel a balkani atlagolvasoidnak uh a celod elerted :)

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2019.06.13. 21:29:12

@TDICDITRDITDDIPDTD: az nem ügyeskedés, hogy viszel magaddal valakit a kocsidban. Ha itthon ennyiben merülne ki az "ügyeskedés", akkor egy boldog ország lennénk. Igen, a norvégok nagyon mások.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2019.06.13. 21:32:05

@Jossarian: uhh, aztamindenit, nem semmi, hogy te már tudod, hogy ln milyen országot mennyire fogok megismerni a jövőben. Erre csak Isten képes és TE, a balkáni olvasóm.

studkell 2019.06.13. 21:46:43

Király beszámoló! Viszont:

"Stavangerben kb. 30 %-al drágább az élelmiszer a boltokban, Osloban nagyjából 60 %-al."

Százalék. Százalékkal. 30%-kal. No meg 60%-kal. Szóban sem harapod így el, csak nagyon terjed ez a hülyeség. Mondjuk a 33-malt már jól írtad, érdekes.

kewcheg 2019.06.13. 22:15:56

Az ügyeskedik, akivel ügyeskednek.A mi "munkaalapú" társadalmunkban a legutolsó a munka, a tanulás.Alap, hogy ügyeskedéssel indítja a fiatal az életét.Médiában akar elhelyezkedni, szépségversenyre jelentkezik a görbe lábú bárisnya is, hátha megveszi egy módos agrár"oliharga".Többet nem kell dolgozni.A fiatal yuppinak Tiborc a példaképe, aki egy kávéházból, vagy egy V. kerületi lakás íróasztaláról- ahol még vagy 15 kft székel - többszáz fős cégeknek való pályázatokat nyer el, hogy egyből továbbpasszolja annak aki egy kicsit is ért hozzá.Percenként csenget a mobilon a milliós utalás.Aki dolgozik az balfasz, éhenkórász a tanár, a bíró, a mentős a köztisztviselő.Komolyan néha sajnálkozva nézem a bolti eladót a buszsofőrt, bárkit, fikáért dolgozik, zsigereli magát így megy el az élete.Nekem anyámék azt mondták szegények, tanulj, többre viszed...hát drága szüleim, ez ebben az országban nem igaz...aki tud magán segíteni,az leszarja a többit.."kaparj kurta" talána magánpraxis, ügyvédi, orvosi már kezdi elérni a nyugati hátsóudvar szintjét,de összességében nagyon erkölcsromboló ez az egész, a jövő generációt rombolja, én azon csodálkozom hogy az egyház miért nem vállal fel ilyen társadalmi kérdéseket, ha élne Mindszenty,vajon mit szólna...

erkölcsi hulla 2019.06.13. 22:45:04

Az elmúlt tíz évben átlagosan a nemzeti össztermék 11,3 százalékának megfelelő többlet volt a norvég költségvetésben. Ez szinte kizárólag az olajvagyonnak köszönhető.

ursus artos 2019.06.13. 22:54:21

Kétségtelen, hogy minden igaz, ami le van írva. Szeretném Norvégiát itt is.
De! Norvégiát nem rabolták le a 20. században négyszer. Minket igen. Mi négyszer indultunk előröl. Majdnem a nulláról. És azért, mégis csak vagyunk valahol. Szóval, taps: nagyszüleinknek, apáinknak és nekünk. Illetve nekünk akkor, ha onnan a jó dolgokat átvesszük és a lehetőségeinkhez képest adoptáljuk...
(Húúú de közhelyes voltam...)

Flúgatlan 2019.06.13. 22:55:06

Az olajbevételek bizony kisimítják a ráncokat...

Azt tényleg jól csinálhatják, ha ez nemcsak egy maroknyi elitet gazdagít, hanem az egész ország jobban él tőle, de azért az idilli viszonyok legfőbb alapja az olaj. Amíg van...

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2019.06.13. 23:00:44

@ursus artos: Norvégia 70 évvel ezelőttig egy nagyon szegény ország volt, a kezdetektől. Aztán erősödtek az ötvenes-hatvanas években, és 1969 karácsonyán meg feltört az olaj. Olvasd el a poszt elején belinkelt nagyon jó cikket hogyan találták meg az olajat.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2019.06.13. 23:02:57

@Flúgatlan: ők az EGYETLEN olaj ország, ami visszaosztja a társadalomnak a bevételeket nyugdíjalap formájában, ami a világ legnagyobb befektetési alapja. És igen, ahogy írod, az összes közép-keleti országban egy maroknyi shejk betegen gazdag, a népük meg nyomorog. Venezuela meg épp most dől rommá, miközben szintén a világ legnagyobb olajföldje felett csücsülnek.

Posztíró 2019.06.13. 23:07:29

Tetszett a poszt, de nem az elektromos autókon nagy az adókedvezmény hanem a hagyományos autókon horror magas az adó :)

Nyilvan egy utazó / turista a legtobb dolgot pozitiv szemmel nézi es így hajlamos ferditeni, azért Norvégiában is vannak társadalmi problémák, csak nem annyira nyilvánvalóak mint Kelet-Európában...

marczy 2019.06.13. 23:10:08

Norvégiában a jövőre is gondolnak, az olaj utáni időkre, ezért ott is pontosan tudják, hogy az oktatásba komoly pénzeket kell fektetni, ezt meg is teszik. Meg államilag hatalmas pénzalapokat hoznak létre, hogy az olaj után is legyen tőkéjük, ha be akarnak szállni egy-egy komolyabb befektetésbe.

Az ügyeskedést illetően az arányok mások, mint nálunk: nálunk a rendszerszintű problémák miatt mindenki rákényszerül, hogy ügyeskedjen, Norvégiában meg nem. A probléma ott kezdődik, ha valaki nem szorul már rá, mégis megteszi. Főnökként, cégvezetőként, politikusként, az alárendelt személyek kárára.

zuulululu 2019.06.13. 23:14:14

@TDICDITRDITDDIPDTD: es tényleg, LOL :DD. Kijatszani a szabályokat, megy ott is 1000-el. Dehát így van ez, külföldön a szar is illatos az első évben. Aztán vagy felnyilnak a szemek, vagy nem.

Bodli 2019.06.13. 23:21:05

Szerintem ebben az írásban az összehasonlítgatásoknak nem Magyarország fikázása a lényege, inkább Norvégia lelkes bemutatása pár szempontból. Nekem tetszik.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2019.06.13. 23:29:28

@Posztíró: a horros magas benzines autók adója az ALAP, és ehhez képest van adókedvezmény az elektromos autókra.

acycloren 2019.06.13. 23:30:33

Norvégiában kizárólag az olajnak köszönhető a jólét. Pont ugyanaz a helyzet, mint az öbölmenti arab országokban, csak Norvégiában európai mentalitású emberek élnek, ezért nem veszik rabszolgaszámba a külföldit meg védik a környezetet. Ezért engedhetik meg a Tesla vásárlást, ami amúgy az adókedvezmények miatt éri meg, nem azért, mert önállóan versenyképes termék.

A norvég egészségügyről szerintem mindenki tudta, hogy a várólisták hatalmasak, a távolságok és orvoshiány miatt szakorvosi rendelésre eljutni se egyszerű. Pont ezért csábítják oda az orvosokat és tolják külföldre fiatalokat, hogy végezzenek orvosi egyetemet, csak hát egy ilyen jóléti társadalomban nem nagyon vannak motiválva, hogy 6+ évet lehúzzanak egy kőkemény szakon, majd szakorvosképzéssel bíbelődjenek, ha bolti eladóként vagy gépkezelőként is megkeresnek annyit, amennyiből simán megélnek.

Ahol élek, Ázsiában, a Fjall Raven rettentően népszerű márka, minden fiatal ilyen hátizsákot hord. Szerintem online boltokban lehet rendelni Európában, talán Norvégia lenne az utolsó hely, ahol bármi hasonlót vennék nem norvég fizetésből, mert annyira drága minden.

"A ruháik környezetbarát technológiával készülnek, aminek az előállítási költsége extrém magas, ezért árulják a darabjaikat is kiemelt áron." - Az ár azért magas, mert a fogyasztó ennyit is kifizet. Marketing, felfuttatott kereslet.

Általában a skandinávok otthon adnak arra, hogy betartsák a szabályokat (kivéve a helyi kiskapukat, amiről a turista nem tud). Csak amikor külföldön üzletelnek, akkor nem annyira. Nagy svéd cégek folyamatosan belekeverednek botrányokba. Ázsiában is előszeretettel bérelnek kisfiúkat, kislányokat jatszópajtásul (Fülöp-szigeteken láttam ilyesmit). Mondjuk svédekről, dánokról beszélek, velük találkoztam, de az összes agyonszabályozott társadalomból érkező ember ilyen (japán, dán, svéd, szaúdi, iráni, dél-koreai). Otthon tényleg szabálykövetők és pont ezért szeretnek utazni "egzotikus" országokba, ahol kicsit többet megengedhetnek maguknak. Főleg skandináv luxusfizetésből lehet könnyen bulihuligánkodni, Thaiföldön, Ukrajnában, Fülöp-szigeteken.

Arcade Macho 2019.06.13. 23:33:17

@marczy: "Meg államilag hatalmas pénzalapokat hoznak létre, hogy az olaj után is legyen tőkéjük, ha be akarnak szállni egy-egy komolyabb befektetésbe."

te is az a rozsaszin szemuveggel rendelkezo balkani tusko lennel?

a hulye norvegok ANNO igy hoztak letre ahogy irtad, aztan szepen ATNEVEZTEK azt az olajalapot "nyuggereket szopjuk fel mert ok a megvalasztasunk zaloga" nevre...

keress csak ra...

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2019.06.13. 23:35:51

@Bodli: köszi. Olyannyira nem helyeztem bele Magyarországot a posztba, h őszintén szólva, még eszembe se jutott, h megtegyem. Mert minek? Egyedül a lakáshitelnél említettem meg, h az nálunk máshogy van. De nem akartam szájbarágósan továbbragozni, h volt 11 éve pont az ingatlanhitelekből eredendően egy világgazdaságiválság, ami hozzánk is elért, és emiatt szigorítottak a bankok is a lakáshiteleken. Ezt mindenki tudja, nem magyaráztam el. A hosztomnak viszont elmondtam, h miért.

acycloren 2019.06.13. 23:40:51

@nikita: tehát az elektromos autó nem szabad piaci körülmények közt versenyképes, hanem egy agyonadóztatott benzineshez képest, mert az elektromosra nem kell büntetésszámba menő adót fizetni

A Tesla vásárlás szerintem nem egy jó irány, mert a cég nem biztos, hogy túléli a következő 10 évet. Akik korán kezdenek alkalmazni egy ilyen új technikát, azok fizetik meg a tanulópénzt. Persze adószabályok miatt "ésszerű" a norvégoknak Teslát venni, csak másként nem lenne az. Én majd 10-15 év múlva kezdek gondolkodni, hogy elektromos autót vegyek-e. Addig az igazi környezetbarát megoldást választom: egy jól karbantartott használt autót vezetek. Mert nem csak az üzemanyag-fogyasztás, hanem az autó gyártásának környezetterhelése is számít ám! És minél tovább tudsz használni egy használt autót (nem füstölő dízelt), annál később lesz belőle veszélyes hulladék.

John Brennan 2019.06.13. 23:41:29

"Átlag norvég férfi: 190cm+ magas"

Baromság, az átlagmagasság elég jól dokumentált a különböző országokban. 182 cm a férfiaké Norvégiában, amivel a legmagasabba között van.

Amúgy utálom az ilyen információhiányos (okokat, történelmi hátteret, kontextust nem bemutató) cikkeket.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2019.06.13. 23:43:41

@acycloren: Írtam, h a Teslát és más elektromos autót az adókedvezmény miatt veszik, plusz még 3-4 okot felsoroltam.

Nem, nem tudja MINDENKI, h várólisták vannak Norvégiában is a kórházakban és a szakrendelőkben.

Kanken táska itt is szaladgál minden negyedik tini hátán, én a ruhákról beszélek. Nincs márkabolt, mert nem éri meg megynyitni Pesten. Kisvárosban meg, haha.

Nem marketing a környezettudatos termelés: Másold ki a linket, mert nem linkesiti itt. www.youtube.com/watch?v=tyTPJjLpzr4

Ne vedd egykalap alá a norvégokat a szomszédaikkal. Más nép. Mi is utáljuk, ha azt gondolják a magyarokról, h románok, szlovákok stb, egy nép lenne. Nem az. A mentalitás se az.

acycloren 2019.06.13. 23:45:33

@acycloren: minél tovább tudsz használni egy jól karbantartott benzines autót, annál később kell a brutális környezetterhelést jelentő elektromosautó-gyártásba belekezdeni és annál később lesz az autód veszélyes hulladék

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2019.06.13. 23:48:32

@acycloren: ez még kimaradt: A Fjall Raven ruhák forintra pontosan (átszámolva) annyiba kerültek Lillehammerben is, mint Pesten a Mountexben. A Mountexben viszont sosincs 50 %-os akció, csak a outlet shopjukban Szentendrén, de ott se 50 %. Lillehammerban volt, vettem is egy nadrágot.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2019.06.13. 23:52:32

@acycloren: igen, teljesen reális amit irsz. A posztban belinkeltem egy cikket, h hogyan szivnak a norvégok a szervizzel. Tavalyi cikk, de állítólag azóta se jobb a helyzet.

Egyébként egy kalap alá vettem a Teslát a többi elektromos autóval a posztban is. A többi cég meg mind nagymúltú autógyár, aki gyárt elektromos autót is, és vélhetően 10 év múlva is meglesznek. A Teslát azért emlegettem többször, mert az a menő.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.06.13. 23:53:46

@nikita: valószínű, be vagy követve :)
@acycloren: az egész kontinensen adóztatják az autó megszerzését és üzemeltetését.
Azért nem "divat" a V8 amit pedig sokan "megengedhetnének" Nyugat-Európában, ha nem lenne még rá 10.000 euró regadó meg évente 1-2000 euró éves adó.
Azért vásárol(t) mindenki dízelt, és Norvégok ezt maxolva ki jutottak el a Tesláig (mindezt olaj-termelőként).
A Fülöp-Szigetes baromságod pedig végképp a totál vicc kategória.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2019.06.13. 23:57:04

@Arcade Macho: te vagy tévedésben, és ezt a hangot kérlek mellőzd a kommentjeidben. A nyugdíjalapot befektetik, és csak egy részét használják fel nyugdíjkifizetésekre. Az a pénz az alapban az ország tartaléka.

acycloren 2019.06.14. 00:00:00

@nikita: A magyar, román, szlovák valójában egy nép genetikailag, a skandinávok meg nem csak genetikailag, de nyelvileg is egy nép (egymás távolabbi dialektusainak tekinthetők). Egy amerikainak kulturálisan is tök ugyanaz Szlovákia, Magyarország és Lengyelország. Ha elmész egy szlovákiai múzeumba, akkor az idegenvezető elmondja neked a történelmüket és mellé mosolyog is, hogy de hát maguk ezt tudják, hisz ez a magyar történelem, csak szlovákul és kicsit más megvilágításban. Egy szlováknak Csák Máté az III. Matúš Čák, egy szlovák nemzeti hős.
A norvég történelem egyenlő volt a dán történelemmel a legutóbbi időkig (1814), majd a svéddel 1905-ig. Nem mintha sok minden történt volna Norvégiában akkoriban.
Persze utólag mindenki próbál saját történelmet kreálni magának, de ez egy 19. századi romantikus liberális nacionalista tendencia.

2019.06.14. 00:06:50

Norvégiában az autók átlagéletkora a gazdasági teljesítményükhöz képest magas, 11 év körül van, ebben szerepe van annak, hogy az új autókra elég magas az adó. Viszont Osloban rengeteg olyan régi autót láttam, amelyet utólag alakítottak át elektromossá. Emellett építőipari munkásként ott dolgozó ismerősöm azért elmondta, hogy ők, mint bevándorlók azért elég sokan használnak régi, lepukkadt TDI-ket (a srác konkrétan egy 20 éves Passat-al járt, igaz nem Osloban). Szóval ezt a részét a Teslákról azért túlzásnak érzem.

Egyébként nekem csupa jó emlékem volt Oslo-ban, mikor hétvégén csak pár órára jó idő volt, rengetegen voltak kint a parton, vidáman boldogan. A tömegközlekedés a város méretéhez képest (Pozsony méretű városról van szó) kiváló, igaz a sör az drága, boltban is, de különösen kocsmában.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2019.06.14. 00:07:23

@acycloren: most ez egy borzasztóan erőltetett belemagyarázás amit irsz, legitimációt keresve miért egy nemzet a norvég a svéddel és a dánnal. Nem az. A kisfiúk és kislányokkal való szexturizmussal meg végképp nem kötném össze a norvégokat. Egyáltalán en bloc egy ország nemzetét sem azonosítanám ezzel a bűncselekménnyel. Ez egy nettó hülyeség.

TDICDITRDITDDIPDTD 2019.06.14. 00:15:50

@nikita: ": az nem ügyeskedés, hogy viszel magaddal valakit a kocsidban." Az nem, de ha azért viszed, hogy ezzel előnyhöz juss az már az. Meg ugye nevezhetjük ezt "kiskapunak" is.
"Ha itthon ennyiben merülne ki az "ügyeskedés", akkor egy boldog ország lennénk. Igen, a norvégok nagyon mások." Ez meg netto relativizálás, semmi más. Esetleg még nevezhetném úgy is kognitív disszonancia csak ahhoz is buta vagy hogy belásd, hogy néhány soron belül megcáfoltad magad.

acycloren 2019.06.14. 00:19:25

@Ződ2000: Ázsiában élek, a Fülöp-szigeteken többször jártam, nem pár napra... Elég sok holland, francia, kanadai, koreai, dán, svéd, japán "gyerekszerető" khm... férfival találkoztam ott. Amit otthon nem engedhetne meg magának, azt egy harmadik világbeli országban megcsinálja.

Kambodzsáról is tudnék mesélni, csak az se kevésbé gyomorforgató.

Itt Ázsiában élve láttam át, hogy a jólfésült svéd, kanadai, japán, koreai kreatívok, menedzserek és mérnökök hogy engedik ki a gőzt úgy, hogy az otthoni imidzsük ne sérüljön.

Amit leírtál a gépjáművek adóztatásáról, pont ugyanezt leírtam én is. Nem azért népszerű az elektromos, mert szabad versenyben győz a benzines felett, hanem mert a benzinest büntetik adóval. Norvégiában ezt megindokolják körbyezrtvédelmi okokkal. Ami kicsit fals, mert egy Tesla gyártása nem környezetbarát, főleg ha az előtte használt benzines autót idő előtt szemétre vágják, holott karbantartva futhatnak még 10 évig és összességében kevesebbet szennyezne, mint hulladékként kezelni és mellé legyártani egy új elektromos autót. A norvégok egyszerűen úgy döntöttek, hogy ne náluk szennyezzen a jármű, hanem a gyártás helyén viseljék a környezetterhelést, meg az újrahasznosítás későbbi terheit.

A dúsgazdag országok polgárai így élnek: rövid ideig használnak csak tartós fogyasztási cikkeket, majd a váltanak valami újabbra, amit épp hypeolnak (amit le kell gyártani környezetet szennyezve vele, de azt nem helyben teszik, hanem egy szegényebb országban), a korábbi termékből hulladék lesz, de semmi gond, mert exportálják a hulladékot Bangladesbe vagy Malajziába.
És mellé kortyolgatják a fair trade, cibetmacska ürülékből főzött szójatejes latte-t. Meg a Mount Everestre állnak sorba szelfizni és utána egy Fülöp-szigeteki nyaraláson bérelnek egy 12 éves kislányt egy hétre. Én ezt láttam...

2019.06.14. 00:22:17

@acycloren:
Egyszer a Magas-Tátrában dumáltunk egy dél-korea csávóval. Csodálkozott, hogy mikor megkérdeztük helyi szlovákoktól, hogy jó irányban keressük-e a vasútállomást, hogyhogy angolul kérdezzük őket, hogyhogy nem ismerjük egymás nyelvét.

Ettől függetlenül nem értek egyet, bár épp a szlovákok kultúrája nagyon hasonlít a magyarhoz, és nyilván a határon túli magyarok valamint az egykori magyarizáció, majd a szlovakizáció miatt a genetikai távolság is kicsi, a románok kultúrája például nagyon más, és ezt nem normatívan mondom, pl. a tipikus román humorérzék nehezen érthető magyar szemmel. De szintén totál más pl. a horvát vagy az osztrák kultúra. Ha ázsiai népekhez hasonlítod, akkor persze sok a közös az európai kultúrákban, csak szerintem ez rossz összevetés, mert azt azzal kellene összevetni, hogy az ázsiai népek, akár csak Kínán belül, ami önmagában jóval népesebb, mint Európa, mennyire különböznek egymástól

acycloren 2019.06.14. 00:31:51

@nikita: Te most behoztad a nemzet fogalmát, amit én nem használnék, mert pont egy 19. századi fogalom, amit a liberálisok alkottak a romantika korában. Csináltak nemzeteket. Cseh, szlovák, ukrán, orosz, magyar, svéd, norvég, dán. Csak hát ezek közül többnél nincs olyan éles határ. Csak mesterséges.

A nép fogalma megfelelőbb.
Genetika, közös történelem stb. Skandinávoknál a közös nyelv is. Pláne a norvégoknál a két nyelv (nynorsk és bokmål) nem más, mint a dán-norvég nyelv két helyi standardja.
Magyarországon azért szlovákul, magyarul, németül is beszéltek, nem is volt hivatalos 1844-ig a magyar nyelv. Norvégiában (ami Dánia része volt 1814-ig, majd Svédországgal alkotott perszonáluniót), meg végig dán-norvégul karattyoltak, majd ebből csinálták meg a két helyi nyelvet. Egy vér, egy nép. Kb. mint a cseh és a szlovák.

Arcade Macho 2019.06.14. 00:52:22

@nikita: a tenyekkel nem szokas vitazni...
"The Government Pension Fund Global (Norwegian: Statens pensjonsfond Utland, SPU) is a fund into which the surplus wealth produced by Norwegian petroleum income is deposited. Its name changed in January 2006 from the Petroleum Fund of Norway."

persze elsore eloadjak hogy majd kesobb a gyerekek magas szinvonalu tanittatasara teszik felre, de valojaban a norveg/skandinav is ugyanolyan korlatolt, mint a tobbi europai, mind ezerrel eli fel a gyerekek jovojet

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2019.06.14. 00:55:39

@Arcade Macho: ne azt linkeld be nekem, hogy mi az alap neve, amit már többen leirtunk én is és más is fenntebb kommentekben. Linkelj be forrást az alap oldaláról, vagy valamilyen norveg gov oldalról arról, hogy az alap összegét teljes egészében a nyugdíjkifizetésekre fordítanák. Ilyen tény ugyanis nincsen.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2019.06.14. 00:57:27

@acycloren: ezt nem hiszem el. maradj már az eredeti témádnál, amiben azt ragoztad, h ugyan nem a norvégok járnak távolkeletre gyerekekkel szexelni, hanem a dánok, de egy kutya a két nép. Most komolyan ilyen korlátolt vagy?

gtri 2019.06.14. 01:13:08

Őszintén megvallva nekem is bizseregni kezd a tenyerem amikor arról van stó, hogy az északi népek mennyire elől vannak a "korrupciómentesség" listáján mi pedig mennyire hátul.
Azt aláírom, hogy a hétköznapi életben sokkal szabálykövetőbbek a kisemberek. De a nagyok ott is lopnak/csalnak/hazudnak. Dán példa: ha valaki beírja a google keresőbe, hogy "danske bank money laundering" akkor szépen előugranak a találatok egy pár évvel ezelőtti 200 milliárd eurós (nem tévedés, 200 milliárd euró, több mint Magyarország másfél évi GDP-je) pénzmosási ügyről. Most, május 8-án emeltek vádat Thomas Borgen volt vezérigazgató ellen, aki a neve alapján színtiszta dán. De megcsinálta minden idők legnagyobb pénzmosási balhéját.
A Swedbank elnöke, Lars Idermark is pénzmosás (135 milliárd euró) miatt volt kénytelen lemondani idén április 5-én.
A Nordea Bank (finn bank) állítólag vacak 700 millió eurót mosott át. Potom összeg az előzőekhez képest. De azért ő is mosogatott. :)

Most különösen bájosak ezek a történetek, annak fényében hogy a pénzmosás és terrorfinanszírozás-ellenes törvény értelmében azonosítanunk kell magunkat a bankoknál. Biztos mi mossuk a pénzt és nem ezek az elegáns, ritka drága öltönyökben feszítő, a korrupciós listákon "nem korrupt országoknak jelölt" országokban dolgozó "üzletemberek". :)

Larrikin 2019.06.14. 02:59:52

@nikita: ingoványos talaj. Egy melbourne-i indiai bevándorló és egy perthi koreai bevándorló, ha véletlenül egymás mellé sodródik egy aucklandi kiránduláson, simán megbeszéli, mennyire más ez az ország, mint Ausztrália.

Hozzájuk képest a svédek és norvégok tényleg ikertestvérek, genetikailag nincs különbség, képesek a saját nyelvükön beszélve kommunikálni a másikkal. Történelmileg több a közös pont, mint a déli és északi olaszok között. Ha az ember a különbségekre fókuszál, természetesen rátalál arra is, de azért a leskandinávozás nem alaptalan.

Larrikin 2019.06.14. 03:44:24

@acycloren: "Pláne a norvégoknál a két nyelv (nynorsk és bokmål) nem más, mint a dán-norvég nyelv két helyi standardja."
Ez így nem fedi a történelmi és nyelvészeti valóságot. A dán és a norvég eredendően a skandináv nyelvcsalád 2 relatíve "távoli" ága. A kalmári uniót követően a dán lett a birodalmi hivatalos nyelv. Ahogy nálunk az 1848 előtti dokumentumok latinul íródtak, Norvégiában dánul. A nagy különbség, hogy a korabeli dán szöveg a korabeli norvégok számára nagyjából érthető volt, így természetesen erős hatással volt a nyelv további fejlődésére. Legalábbis délen. Vicces módon ott is főleg írásban: igazi dánnal ritkán találkoztak, így a norvég beszédet és a dán helyesírást párosították. (Kábé mint amikor a magyarok próbálkoznak az ismeretlen angol nyelvvel, gondosan kiolvasva, hogy internál kommunikátionsz. Esetleg franciául, hogy szovignon blank.) Ez a bokmal, ahogy a neve is mutatja, és ami számos helyesírási reform után immár tényleg tükrözi a norvég beszédet. Írásban hasonlít a dánra, de kiejtve teljesen másként hangzik. Már-már kölcsönösen érthetetlen, sokkal nagyobb a távolság, mint a sokat átkozott angol dialektusok között. Északon, "vidéken", ez se nagyon ment át. Ott kisebb a távolság a szomszédos norvég és svéd nyelvjárások között, mint a helyi és a fővárosi között. A romanticizáló nyelvújítás korában ezeknek (és az ősnorvégnak tekintett izlandi) összegyúrásából született a nynorsk, ami a dán rontástól mentes, tiszta norvég nyelvet hivatott megtestesíteni.

Larrikin 2019.06.14. 04:00:30

@John Brennan: "Baromság, az átlagmagasság elég jól dokumentált a különböző országokban. "
Személyesen viszont nem biztos, hogy gyakran találkozol az átlag alattiakkal, akik felülreprezentáltak az idősebbek és a nehéz körülmények között élők körében.

acycloren 2019.06.14. 05:29:35

@Larrikin: Ismerem a skandináv nyelvek eredetét, de köszi az összefoglalót, magyar szemmel elképzelhetetlen, hogy más nyelveknek vannak rokon nyelveik, amiket legalábbis írásban meg tudnak érteni, vagy akár szóban alapvetően. A magyar nyelvnek nincs ilyen rokona.
És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy az angolhoz és a némethez is közel vannak.

@nikita: nem csak a norvégok, mindenki, aki ilyen dúsgazdag országból származik. Belga, francia, svéd, kanadai, dél-koreai, japán, gazdag kínai. Ha van pénze az embernek, de egy drága országban él, ahol minden lépése leszabályozott, akkor nem is érzi át a privilégiumait. Amikor elutazik egy szegény országba, akkor rájön, hogy mennyire nagy hatalmat ad a pénz. És hogy kívánatos útlevelet lobogtat, 190 cm magas és szőke, kék szemű. Akkor gyorsan levetkőzi magáról a civilizál skandináv, európai, kanadai mázat. És az otthoni korrupciómentesség is sutba van dobva, amikor rájön, hogy Ázsiában egy számára nevetséges összegért bármit elintéznek neki. Okosba'.
Persze Skandináviában rendet tartanak, de amint kiteszik a lábukat, nagyon más képet mutatnak. Nem sokban maradnak el az újgazdag kínai turista mentalitásától.

acycloren 2019.06.14. 05:32:00

@Arcade Macho: Nyugi, marad nekik elég pénzük. Egy Szlovákiánál kisebb lakosságszámú országról van szó, ami a világ egyik vezető olajtermelője. Plusz halászat. Nem fognak éhezni még legalább 3 generáción át.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.06.14. 05:42:50

Ha Mo-on találtak volna földgázkincset, nem lett volna belőle se gazdag, se középosztály.

Jöttek volna azonnal a független szakértők ugyanis, s kimondták volna: az állam rossz gazda, így oda kell adni az egészet egy külföldi befektetőnek az ár századáért.

legyetek 2019.06.14. 07:20:09

Norvégia úgy nulla emissziós, hogy az általa kitermelt olajat máshol égetteti el. A tranzakció egyenlegével ráncokat simít.

zuulululu 2019.06.14. 07:41:35

@MAXVAL bircaman közíró: vagy a NER csicskak lenyultak volna az offshore cégeken keresztül a szokásos maffia módszerekkel, prolik meg tapsoltak volna hozza hogy "Loorincc," Loorinc"...

acycloren 2019.06.14. 07:45:53

@Larrikin: Ez igaz. Az ázsiaiakról azt mondják, hogy alacsonyak. Én azt tapasztalom, hogy az öregek és a szegények alacsonyak. A fiatalok, akik már naponta esznek marhahúst (sokkal többet, mint egy magyar fiatal), magasabbak, mint az átlag magyar fiatalok. Plusz a fiatalok kapnak növekedési hormont sok helyen Ázsiában, mert senki se akar alacsony gyereket, aki aztán szenved a testmagassága miatt, különösen ha Amerikába megy majd egyetemre. Dél-Koreában ez különösen szembetűnő, az öregek 150-160 centisek, a fiatalok meg általában 180 felettiek már tizenévesen is.

acycloren 2019.06.14. 07:52:15

@legyetek: Norvégia pont ugyanaz, mint Kuvait vagy UAE vagy Katar, csak skandináv verzióban. Olajmonarchia, ahol arra verik el a pénzt, amire akarják. Míg az öbölmenti arab országokban luxus sportkocsikkal vagánykodnak, Norvégiában a drága és nem praktikus elektromos autó a divat. Semmivel se logikusabb vagy mértékletesebb dolog az utóbbi, csak másra izgulnak a norvégok, mint a dubajiak.

Tsteinar 2019.06.14. 08:29:27

@acycloren: nem hiszem, hogy bármikor jártál ott...ordít minden hozzászólásodból az irigység és az ostobaság. Az elektromos autókkal szemben azért mondják, hogy szennyező mert a legtöbb helyen az elektromos áramot szénből stb állítják elő. Ott viszont majdnem 100%-ban vizerőmű. Mivel az úthálózat a nagy távolságok, a domborzat és az időjárás miatt nem a legjobb igy nekik tökéletes megoldás a 400-500km-es ható távú elektromos autó.

legyetek 2019.06.14. 08:34:32

@Tsteinar: De szép is lesz, amikor hegyekben állnak majd a leamortizálódott autóakksik és napelempanelek! Alig várom!

acycloren 2019.06.14. 08:44:00

@Tsteinar: Több magyar ismerősöm telepedett le Norvégiában. A könnyebb élet és a luxusfizetések miatt. Egyik se a szakmájában dolgozik, hanem olyan munkát végeznek, amit norvég már nem akar. Nem hibáztatom őket, jól keresnek és nem csak a magyar szinthet képest. Egy olajmonarchiában nyilván jobb élni, mint egy olyan országban, ahol csak stadionokat húznak fel és a bérszint a nyugati negyede.
Irigység nincs bennem. Én kelet felé indultam. Kicsit munkásabb, de kvalifikált munkát végezhetek elég jó bérért. Norvégiába is bármikor elköltöznék, de ez nem gátol meg abban, hogy kritikusan nézzem néhány dolgukat. Csak megállapítottam, hogy egy akkora országban, amit ráadásul alig laknak, nem az elektromos autózástól lesz jóval tisztább az amúgy is tiszta levegő. Persze pénzzel, büntetőadókkal, állami nyomással bármilyen cél elérhető, kérdés, hogy értelmes cél-e az. Ha odaköltözök én is tuti elektromos autót veszek, mert a benzinest büntetik. Szabad piac tehát nincs, ez engem is befolyásolna a vásárlásaimban. Magyarországon sincs szabad piac, az állam dönt szinte mindenről. Legyen stadion. Legyen dohánybolt, einstandoljunk komplett iparágakat.
Lehet így is. Meg lehetne az emberekre bízni a döntést.
Olajmonarchiák nyilván arra költik a luxusprofitot, amire nekik jólesik. Arany WC-csészére. Teslára. Banki pancéltermekben tárolt műkincsekre. Orosz luxusprostikra, akiknek az ánuszáról szívhatják fel a kokaint. Ez csak preferenciák kérdése. Ha olaj van a lábad alatt, akkor a világ egy játszótérré válik számodra.

acycloren 2019.06.14. 09:00:34

@legyetek: nyugi, ezek a nyugati, kiemelkedően környezettudatos országok elszállíttatják a veszélyes hulladékaikat olyan szerencsétlenebb országokba, mint Nigéria, Kína, Malajzia, Banglades, Myanmar, Fülöp-szigetek.
Csak az elnyomott harmadik világ kezd feleszmélni. Most volt hír, hogy a világ egyik leggazdagabb és legdrágább városaként számontartott Vancouverbe visszaküldi a Fülöp-szigetek a szemetet.

www.thestar.com/vancouver/2019/05/30/canadian-garbage-will-depart-philippines-for-vancouver-later-today.html

www.news.com.au/technology/environment/malaysia-to-ship-back-hundreds-of-tonnes-of-plastic-waste-to-australia-other-western-countries/news-story/8648c2c565ab92e763e47c5135f0e537

A fejlődő országok kezdenek felébredni. És akkor a zsíros globálburzsoák meg fognak fulladni a saját szemetükben.

A skandináv háztartások amúgy nagyságrendekkel több szemetet termelnek, mint mondjuk a magyar háztartások. Mégis, a világ tudatában a skandinávokról a zöld, természetvédő, tudatos fogyasztó képe él. Mert mindez az önreklámjuk miatt van.

Elektronikus hulladékok termelésében például kiemelkedően jók:

www.statista.com/chart/17175/e-waste-generated-per-inhabitant-in-selected-countries/

De persze ez is a fejlődő országokon fog lecsapódni, hisz ott bányásszák a szükséges fémeket, ott gyártják a termékeket és oda is viszik vissza a szemetet.

Nyilván nekem is jobb lenne Norvégiában egy egyéves iPhone-t szemétre dobni, majd venni egy újat, mint Indonéziában kobaltot bányászni puszta kézzel.

Larrikin 2019.06.14. 09:26:59

@acycloren: ennél sokkal prózaibb a helyzet: Kína beszüntette a hulladékimportot. A nyersanyagigényét egészen mostanáig részben megérte újrahasznosított hulladékból fedezni. Nem véletlen, hogy se Dél-Amerikába, se Afrikába nem jutott hulladék a fejlett országokból, csak oda, ahonnan megérte (volna) némi élőmunka előkészítés után Kínába továbbpasszolni. Szóval az 'ébredés' Kínának köszönhető.

Tsteinar 2019.06.14. 09:28:00

@legyetek: A mostani autókban lévő motorok lebomlanak?
Előállítanak helyben vízerőművekben energiát, majd kb 10 év után lesz egy aksi a kocsiban amit ki kell cserélni versus hány litert tankolsz 10 év alatt, mennyi a káros anyag amit kipöfögsz, kopóalkatrészt cserélsz, olajat töltesz a motorba stb. Szerinted melyik terheli jobban a környezetet?
Akik bírálják az elektromos autókat, ott az a - jogos - érv, hogy az áram előállítása ugyanolyan mértékben káros, csak Norvégiában ez a faktor nincs meg.

Tsteinar 2019.06.14. 09:35:40

@acycloren: Egy apró különbség, hogyan kezelik a nem helyi melóst az arab országokban és Norvégiában. Még mondjuk Katarban vagy Dubaiban nincs helyi benzinkutast vagy bolti eladót, Norvégiában azért közel sem ez a helyzet.
Az, hogy büntetik vagy indirekt nevelik a népet, hogy milyen kocsit vegyenek nézőpont kérdése. Hasonló az alkoholon lévő brutál adóhoz.

Szerintem annyival okosabbak, hogy tele vannak olajjal, de a benzin nem olcsó, mint az arab államokban. Inkább eladják és felhalmoznak, mert tudják, hogy előbb utóbb el fog fogyni.

acycloren 2019.06.14. 10:30:58

@Tsteinar: A gazdag arab országokban pont a vendégmunkások kutyába vétele biztosítja, hogy sose nőnek a helyiek fejére. Tudom, ez brutálisan hangzik, de ez a zaloga annak, hogy fennmaradjanak. A norvégok hosszú távon nem biztos, hogy nyeregben maradnak a saját országukban. A jólét vonzó és vonzza az éhes szájakat is.

Norvégia 5 milliós ország, ha ott olcsó lenne a benzin, az se vágná haza az olajkereskedelmüket, ráadásul a földrajzi elhelyezkedésük miatt benzinturizmus se alakulhatna ki a szomszédos országokból, tehát nem lenne az a veszély, hogy áron alul vennék meg a dánok, britek, svédek a norvég benzint.
Semmi akadálya nem lenne hogy olcsó legyen a benzin ott. Így ráadásul kínai, koreai, japán gyárakban gyártott drága elektromos autókat kell importálni, tehát a profit máshol csapódik le. Az akkuk is a Távol-Keleten készülnek, idegen államok iparától függnek. Semmivel se ésszerűbb, mint amit az arabok csinálnak, hogy veszik a Ferrarikat, Maseratikat, Bugattikat, Bentley-ket, Rolls Royce-okat, aztán a helyben termelt, de emiatt olcsó benzinnel járnak. Globális szinten pármilliós Katar és a pármilliós Norvégia benzinfogyasztása is elhanyagolható. Az olajtankerek vacak olajjal hajtott motorjai meg a fúrótornyokon elégetett földgáz szennyezése sokkal jelentősebb problémát jelentenek.

2019.06.14. 10:52:15

Norvégia a világ top 5 jóléti államának az egyike, nagyon okos dolog összehasonlítgatni az itthoni helyzettel, kb mintha csinálnák egy Kelet-Timor vs Magyarország szemlét :) Különösen jópofa a kinti pénzeket minden egyéb szempontot nélkülözve forintosítani, demagógia lvl 99. Egyébként biztos szép meg jó, de két dolog miatt sose szeretnék ott lakni, az egyik a skandináv zárkózott mentalitás és az ultrapíszí beszéd, a másik a hideg, 20 fok alatt én szenvedek.

David Bowman 2019.06.14. 11:29:25

@ursus artos: A németek azért turnéztak arra.

David Bowman 2019.06.14. 11:33:26

Ahol jobb a társadalom, ott rosszabb az éghajlat.

Rolpent 2019.06.14. 11:34:05

@Eugene Horse: itt is hideg van amikor nincs nyár, most még a május is elég hideg volt. Amúgy meg orbán egy geci, már bocs!

nemecsekerno_007 2019.06.14. 11:34:11

Olaj...

...amikor autóval mentek gondoljatok rá, hogy ezt ti is finanszírozzátok...

:)

David Bowman 2019.06.14. 11:35:46

A kifogott halat repülővel Vietnámba viszik, ott a droidok megpucolják, és repülővel visszaviszik a piacra.

Rolpent 2019.06.14. 11:38:48

Van egy intelligens hozzászólásom ehhez a blogbejegyezéshez:

Norvégia egy geci!!!!!

2019.06.14. 11:44:50

@Rolpent: én itt is gyűlölöm a hideget, nekem októbertől március kínszenvedés.Ha nyerek a lottón, három nap múlva már Kaliforniában leszek, és vissza se jövök.

Rolpent 2019.06.14. 11:50:34

@Eugene Horse: Trump egy geci mint Orbán

2019.06.14. 12:10:38

@Rolpent: engem az időjárás érdekel :)

Homeoffice 2019.06.14. 12:19:16

Kérdés, hogy ez a skandináv "életérzés" mennyire rákényszerített a társadalomra. Gondoljunk csak bele, hogy az egyik legkomolyabb black metal vonal norvég-svéd területről indult ki. + Kérdés, mennyire nézik le ak (legbelül) a kelet európai szegényebb nemzeteket. Sok esetben volt látható pl: kézilabda meccseken, + ugye a híres "álomsorsolás" is norvég bemondótól jött.

Arcade Macho 2019.06.14. 12:48:21

@acycloren: "Mégis, a világ tudatában a skandinávokról a zöld, természetvédő, tudatos fogyasztó képe él. Mert mindez az önreklámjuk miatt van."

pontosan!!!
mandiner.hu/cikk/20190219_svedorszagban_99_os_a_hulladek_ujrahasznositas

99% ..., es el is hiszik maguknak

Ráérek 2019.06.14. 13:15:30

@legyetek: pont most akartam írni, hogy a szenet is eladják a dánoknak, majd az azzal termelt el. energiát visszavásárolják. Magyarul: exportálják / áthárítják a környezetszennyezést Dániára.
Így könnyű null-emissziót csinálni...

midnightcoder2 2019.06.14. 13:29:18

@David Bowman: Nekem a norvégoknál az éghajlat sokkal szimpatikusabb mint a társadalom. A meleget pont úgy utálom mint a kommunistákat.

Larrikin 2019.06.14. 13:42:23

@acycloren: "Globális szinten pármilliós Katar és a pármilliós Norvégia benzinfogyasztása is elhanyagolható."
Az osloi utcák szinjén viszont nem elhanyagolható, hogy mennyire szennyezett a levegő. Az sem mindegy, gdp arányosan mennyire szennyezi valaki a környezetét, mennyit őriz meg a biodiverzitásból, stb.

acycloren 2019.06.14. 14:18:08

@Larrikin: Biodiverzitás... Norvégia azétt nem egy Costa Rica, ahol kétszáz lepkefaj, tucatnyi majomfaj és száz kétéltűfaj él. Nézz rá a térképre mekkora Norvégia, mekkora a lakossága és az emberek mennyi helyet foglalnak el a partmenti sávban. A többi területen maradhat a diverzitás.
A biodiverzitást nem a benzines autó veszélyezteti, hanem a faipar, ami elég erős Norvégiában és roppant szennyező. Meg a lazacipar a tengerben. Meg a halászat. Meg az olajipar. Meg a vízerőművek, amik nem épp kedvezőek a hegyi patakoknak, folyóknak.

Oslo utcái... Ja, biztos ott is van forgalom, de egy 5 milliós országról beszélünk. Egy kisebb kínai városban többen élnek.

Az elektromos autózás azért van, mert ez a hypeolt, divatos dolog ott. Telik miből. Pont olyan szórakozás ez ott, mint az arab olajmonarchiáknak a Ferrari, Porsche, Bugatti.
Egészségükre.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.06.14. 14:32:30

@acycloren: Viszont ellenben ha a magyar tahó beszabadul ilyen helyekre,ugyanúgy előhozza a balkáni mentalitását.
Vagy a közel keleti/afrikai bevándorló(nem akarok migráncsozni) akit otthon agyonlőnek a falu határában egy gyilkosságért,itt simán megöl három embert és megússza pár évvel.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.06.14. 14:34:03

@erkölcsi hulla: Nem!Annak,hogy nem felélik ,hanem befektetik a jövőbe!Nálunk ezer évre előre eladósítanák az országot még ilyen lehetőségekkel is

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.06.14. 14:35:19

@ursus artos: Rendszerváltásnál megvolt a lehetőség.
Akkor és azóta szúrjuk el nagyon.
De amekkora kretének vagyunk,néha meg is érdemeljük.

Tsteinar 2019.06.14. 15:31:32

@David Bowman: Majdnem :DDD
Egy elektromos autó, ha megújuló forrásból állítják elő az áramot kb 15 tonna széndioxidot, egy benzines 50 tonnát bocsát ki kb 200e megtett Km alatt. Ennek jelentős részét az akku előállítása adja, illetve az ehhez használt fém bányászata. Ha javul a technológia még jobb lesz az arány.

Larrikin 2019.06.14. 16:14:28

@acycloren: bár van némi igazság abban, amit írsz, eléggé koncepciózus a kirajzolódó kép. Pl. ha Oslóban vagy, puszta felebaráti alapon tán érdekel, mi újság a kínai légszennyezéssel, de azért a saját tüdődbe beszívott levegő minősége csak közelebbről érint, nem? A kipifogógázok amellett, hogy hozzáadódnak az üvegháztartású gázok globális kibocsátásához, elsősorban azt mérgezik, aki belélegzi őket. A Tesla 0 kibocsátása ebből a szempontból tehát elég jó. A ferrari és a tesla közé környezetterhelés szempontjából egyenlőségjelet tenni a teljes életciklusára vetítve is erős aránytévesztés.

Aztán, amikor Magyarországon egyre több lapot nyomnak kínai papíra, ami hírből se hallott ökológiai gazdálkodást, és a szállítása se volt túl környezetbarát, a könyveknek meg növekvő hányadát helyből Kínában nyomják, elég vicces a skandináv erdőgazdálkodást kritizálni.

Az olajból kétségtelenül hatalmas bevétele van Norvégiának, és az olaj felhasználása valóban nem környezetbarát. Csak hát ezzel megy a globális gazdaság. A miénk is, az ázsiai és az amerikai is. És nem szívesen mondunk le róla. Mennyiben jogos a norvégokat okolni érte?

Az a megállapítás is igaz, hogy minél fejlettebb és "öregebb" egy ország, annál többet ártott a környezetnek - és ebből a szempontból Magyarország is sokkal rosszabb, mint a közép-afrikai ágyékkötős bennszülöttek. De azért csak van némi értelme csökkenteni az ökológiai lábnyomunkat? Ha az azonos gazdadági fejlettségű országok között az egyik számottevően többet tesz a környezet megóvása érdekében, azért az csak követendő példa a többi társa számára, nem?

Egyébként Magyarország a társadalmi-gazdasági fejlettségéhez képest nincs különösebben lemaradva Norvégia mögött környezetvédelmi téren, igaz, ez elsősorban az EU befolyása és pénze miatt van így, nem azért, mert annyira szuperek vagyunk. Norvégia viszont saját elhatározásából jár ezen az úton.

Összefoglalva, jogos a kritika, hogy jóléti államként Norvégia 1 főre vetítve a nagy szennyezők közé tartozik, a gdp arányában viszont méltánytalan a kritika, mivel rengeteg pénzt, időt, fáradságot áldoznak a szennyezés mérséklésére, jóvátételére, amit hasonló fejlettségű országok sajnos nem mind tesznek meg.

nemecsekerno_007 2019.06.14. 17:40:19

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:

www.rd.hu/Az_olaj_%C3%A9s_a_p%C3%A9nz_orsz%C3%A1ga

1969 óta gyűjtögetik a pénzt és befektetik...
elentétben az elvársaiddal akik csak az adósságot tudják halmozni...

www.origo.hu/gazdasag/20170920-a-norveg-vagyonalap-atlepte-az-1000-milliard-dollaros-hatart.html

...meg ugye itt egyre kevesebb keresőre jut, egyre több nyugger...

mert a Fidesz elüldözte a dolgozókat ahogy te állítod... persze nem a Fidesz fizeti helyettük a nyuggereiket hanem én...

Tangooo 2019.06.14. 17:47:10

@Tsteinar: Írd már meg nekem, hogy hol lehet 400-500 km hatótávolságú elektromos autót kapni és hogy' hívják!

TDICDITRDITDDIPDTD 2019.06.15. 00:06:38

Cseszhetik a Norvégok a tiszta erőműveket meg a tiszta autókat, mert a hajók, amelyek körbahotelezik Norvégiát döbbenetesen szennyeznek. Kb annyit mint az összes kőolaj alapu hajtással rendelkező autó Novégiában
dasblog.hu/2019/06/14/fokent_a_hajozas_szennyezi_europa_levegojet

John Brennan 2019.06.15. 09:29:59

@gtri:
Az északi népek azért kevésbé korruptak, mert az ezt kérdező felmérésekre olyan válaszokat adnak.
Valójában csak nem korrupciónak, hanem kapcsolati tőkének hívják a korrupciót.
Olyan még nem volt, hogy egy norvég önkormányzati beruházást nem helyi vállalkozó nyerte.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.06.15. 13:33:34

@nemecsekerno_007: Ezt a norvég nyugdíjalaposat már belinkeltem én is pár helyre.
gazdádék mikor kezdenek ilyet?
Most ömlik a pénz,mer viktor van!
Amúgy menj orvoshoz!

shakespeare 2019.06.15. 20:45:53

Fjall Raven egy túlárazott kalap szar, amit azért vesz meg a sok vigec, hogy lássa a többi vigec, hogy neki jol megy a szekér.
ugyanúgy mint az apple,
betegre keresik magukat a sok rongyrázon

havi 3 legdrágább iphonet is vehetnék s még a segget is fjall raven papírral torolhetnek, de az hétszentség, hogy nem fogok

egyszerűen ruhellem a pénzen vett tiszteletet és azt, hogy valahol vmi milliárdos zsebét tömöm vele, lehuznak és még en legyek büszke

hát lófaszt

Gucci és többi luxusmárka is ilyen, majomkodas a dzsungelben

Ma Baker 2019.06.18. 13:09:56

Érdemes lett volna megemlíteni, hogy így néz ki egy északi olajállam.
A svédeknek az volt a legnagyobb nemzeti katasztrófájuk amúgy, amikor a norvégok megtalálták az olajmezőket.

kriosz 2019.06.18. 16:13:03

Tökéletesítették az agymosást és még mindig él hogy ne kérdezz, ne gondolkodj, minden jól van ez így. Hatalmas szerencséjûk a politikusaiknak hogy ilyenek ott az emberek. Logikátlanság, semmi kreativitás , ha valami nem úgy megy mint a nagykönyvben akkor annyi neki, de semmi gáz hiszen ilyen történhet. Teslájuk meg azért van mert most az a divat, a szomszédnak is van, nekem is kell nehogy már. A Fjellrev simán túlárazott, jó a maga nemében de semmi különös. Szintén azért hordják túrázni mert skandi és drága , nem hivalkodó hiszen túrázásra van viszont mindenki tudja hogy nem annyira olcsö. Az olajalapukolyan mint a jóisten , létezik de még senki sem látta. Mindig a következő generációnak van beígérve.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.06.19. 15:54:23

De okos itt mindenki!
De biztos ők a hülyék,ugye?
süti beállítások módosítása