2017.04.13. 15:16

Krónikus térdfájás "rossz" futócipőtől

Pont három éve kezdtem el futni, egy régebben vásárolt Pegasus 28-as Nike cipőben. 2015-ben a Night Run futóverseny előtt nyáron elmentem egy pici budapesti futóboltba új cipőt venni. Gondoltam, ott értenek hozzá, megbízhatok az eladóban. Az eladó hozta sorozatban a különböző márkákat, de kizárólag a Nike termékei jöttek rám, a többi mind kisebb-nagyobb mértékben nyomta a lábfejemet. Az a baj, hogy Frodo széles lábfejem van, harántboltozat-süllyedéssel megtoldva, csak nem szőrös. Akkor rákérdeztem, hogy pronáló/neutral/szupináló lábam van-e, de a srác rávágta, hogy sima neutrál cipő kell nekem. Mondtam neki, hogy én ebben nem vagyok biztos az utcai cipők sarokkopásait megnézve, de ő ragaszkodott hozzá, hogy neutrális a lábam. Végül is ő a profi, megvettem tehát egy Nike Pegazus 32-es cipőt. 

Ebben a cipőben futottam 2016 év végéig, amikor vettem egy másik cipőt, hogy legyen mit cserélgetni. Minden szakcikk azt írja, hogy a futócipőket váltogatni kell. Októberben a Westend Nike boltjában vettem egy Nike Flyknit Max cipőt, ami 70 000 Ft-ról volt 42 ezerre leárazva. Azért mentem a Nike Westendbe, mert ha csak a Nike jó rám, akkor felesleges futószaküzletekben kísérletezgetni újra más brandekkel. 

Pár héttel később elkezdett fájni a térdem futás közben, de mindig csak 6-8 km után, majd novemberben futottam egy félmaratont, ami úgy zajlott, hogy az első 10 km gondtalan volt, majd a másik 11 km-ert szó szerint bőgve futottam/gyalogoltam le, annyira sajgott akkor már mindkét térdem, főleg a bal. Utána két napig nem álltam a lábamra. Olvasgattam mindenféle okos cikkeket, mitől fájhat a térd, na ennek van ezer indoklása. A futós szakértős ismerősem azzal jöttek, hogy jó cipő kell. Basszus az van, csak jó cipőim vannak, nem ez az ok!

Idén januárban csináltattam egy térd MR-t, amiből kiderült, hogy gyulladás és ciszta van a bal térdemben, maga a porc jól van. A novemberi félmaraton óta mostanáig nagyon keveset futottam, összesen 140 km-ert, ez anno a két havi adagom volt. Fagyokban nem volt kedvem futkorászni. Nemrég elmentem a MaratonMan Depoba a Pacsirtamező utcába úszószemüveget venni. Odatévedtem a futócipő falhoz, és két kedves eladó is odajött hozzám segíteni. Kiderült, hogy a lábam PRONÁL. Megmutatták hogyan kéne állni a sípcsontomnak, és ehhez képest hogyan dől ki nyugalmi helyzetben mindkét bokám. 

Ma visszamentem lábállásvizsgálatra, ami beigazolta a pronáló lábam diagnosztizálását. 5 percig futottam mezitláb egy futópadon, mait felvettek videóra. Visszanézve lépésenként kikockázva tisztán lehetett látni a felvételeken, hogy talajérkezéskor a bokám befelé dől. 16%-os volt az eltérés, és kb. 8%-ig való eltérés a láb még neutrális. 

labboltozatok.jpg

Mondtam nekik, hogy az nekem is feltünt, hogyha lenézek futás közben a cipőmre, akkor a gördülés egy váza formát ír le, azaz a lábfejem külső ívén gördül a talpam, és ha megpróbálom szabályosan tartani, akkor az kényelmetlen. Ennek az az oka, mert a láb magától korrigálja a befelé dőlést. Nem is említve, hogy a magassarkú utcai cipőim sarkai is kívülről kopnak le, és nem egyenletesen, és ez egész életemben így volt. Itt is eljátszottuk a különböző cipők próbálhatását: Brooks, Asics, Mizuno, és még vagy 4 márka, de mindegyiknél a lábfejem szélénél éreztem egy kis szorítást, mikor lépkedtem benne. Legelőször egy Nike Lunar pronáló cipőt adtak ide, ami T.Ö.K.É.L.E.T.E.S volt. A Nike futócipő képzése a lábfejnál zokniszerű, ezért a szélesebb lábfejekre is hiba nélkül felkekszik. 

Próbálgatás közben elmondták nekem Norbi boltvezető, hogy a nem megfelelő cípő, értsd pronáló lábra neutrális cipő használata sérüléseket okozhat. Kérdezte volt e sérülésem? Mondom - Nem. - nem gondoltam, hogy a porckorongsérv klasszikus sérülés lenne. Folytatta, hogy például okozhat térdfájást a rossz cipőben futás. - Na az nekem van! - csaptam le rá. Mondta, hogy a rossz cípő valakinél 3 hét múlva okoz térdgondot, és van akinél 3 év után. Meg nyilván attól is függ, hogy ki mennyit milyen gyakorisággal fut. Ezt már én tettem hozzá. A végén egy Asics GT-1000 5 márkánál döntöttem. A Nike Lunar volt a maga nemében tökéletes, de nagyon akartam egy másféle márkát, mivel eddig kizárólag Nike cipőim voltak. 

Ha jó futócipőt akartok, javaslom keressétek Norbit a MaratonMan Depoban a Pacsirtamező utcában. A srác hihetetlen szaktudással és érzékenységgel ért a cipőkhöz, lábakhoz és a futáshoz, és megfelelő türelme és ráérzése van a vásárlókhoz. Ugyan csak 5 éve fut, de azóta ultrafutó, jövőhéten 110 km-es versenyre készül. Az ultrafutás a futás csimborasszója, én vélhetően soha nem fogok oda eljutni, már csak a gerincem miatt sem. 

Most a futóversenyek szezonja miatt kezdtem el hetente 3-5 alkalommal futni. Tehát visszanézve, 3 éve futok és ezt mindig neutrális cipőben tettem, ami két és fél év múltán csinálta ki a térdeimet. Két éve már viselhetnék a lábamra megfelelő futócipőt, ha akkor egy másik eladó van ott, vagy más futócipőboltba tévedek be. Két eset állhatott fenn: A: Az eladó nem értett hozzá. B: Nem volt a lábamra pronáló cipője, de forgalmat akart csinálni. Mindkét eset nagyon szomorú, az utóbbi szomorúbb. 

A jó futócipő nem azt jelenti, hogy drága és mindenféle csoda csillapítás van benne, hanem, hogy a TE lábadra megfelelő. Bár az is igaz, hogy én még olcsó futócipővel nem találkoztam, de hallottam róla, hogy létezik. A Szigeten egyébként szoktam nézni az előttem haladó futók technikáját, és az feltünt, hogy a futók 70 %-a rossz cipőben fut. 

Nem fogom kidobni a Nike Pegazus 32 és Flyknit Max neutrális cipőimet, mert váltócipőknek jó lesz, és gyakran futok csak 5 km-ert, amikor a boka még magától is korrigálja a befelé dőlést, viszont igyekszem majd az új pronáló cipőmet használni többségben. 1 000 km-ert lehet belerakni futással egy cipőbe. Az előbbiben 412 km van, az utóbbiban 222. A térdspecialista magánorvos vizit árából kijön egy új cipő árának a fele. Terveztem orvoshoz menni a térdgyulladással, de így már felesleges. 

Az egész történetben nekem az a félelmetes, hogy rábíztam magam két évvel ezelőtt egy futócipőbolt-eladójára, aminek későbbi következménye a krónikus térdfájás lett. Azaz a "rossz" cipő tehet mindenről. (Mindkét cipő kurvajó, csak nem az én lábamra) 

A posztot semmilyen futócipőgyártó, se futócipőbolt nem támogatta. Sőt még kedvezményt sem kaptam a cipővásárláskor. Lúzer vagyok, tudom  :-)

A bejegyzés trackback címe:

https://couchsurfing.blog.hu/api/trackback/id/tr4712424295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

viito 2017.04.15. 07:35:43

Az utcai cipő kopása mutathatja a lábállást, de nem túl megbízható. Nekem durván a külső ív kopik rajtuk, a futóstílusom mégis prototípus neutrális mindenfajta gépi mérés alapján.

A fő gond inkább az, hogy ha valaki vesz egy drága futócipőt, akkor akár ő tévedett, akár az eladó, egyszerűen nem hajlandó beismerni a hibát, és leírni a veszteséget.

Több futót ismerek, akinek a rossz cipőválasztás rombolja a lábát (túl kicsi, rossz forma nyomja, rosszbtípus, etc), mégis inkább szenved, ahelyett, hogy venne egy mély levegőt, és azt mondaná a drága cipőre, hogy "megszívtam, de hétvégén sétálni még jó lesz, futócipőből meg kell egy másik".

Egyébként nekem is a N illik a legjobban a lábamra (másnak meg más márka az ideális), egy ideig próbáltgattam én is más márkákat, hátha majd még jobb lesz, jön valami különleges plusz, de igazából mind rosszabb volt _nekem_, így rájöttem csak ezért nem érdemes mindig más márkát nézni.

randomgenerator 2017.04.15. 11:22:25

Nem bírom ki nem ezzel kezdeni, "km-ert"? Azaz kilóméterert, komolyan? Mostanában többször láttam, remélem nem kezd el terjedni.

Megesküdtem volna, hogy ez egy Nike reklám, fene tudja. Mostanában elég sokat keresgéltem cipő témában - párnázottat kerestem hosszú futásokra, és ahogy olvasgattam egyre inkább kizártam a Niket. Ami maradt az az Altra (Torin), Hoka (Clifton), Saucony (Triumph), New balance (Fresh Foam 1080), ebből az első hármat fel is próbáltam.
Ha majd veszek rövid távokra egy könnyű cipőt, ahhoz meg a a Saucony Kinvara esetleg Ride, vagy ekvivalens cipőt fogok keresni (alacsony tömeg, alacsony drop, a 10mm nekem magas sarkúnak tűnik).
Nekem az elejétől kezdve stabil cipőt javasoltak, ugyancsak egy kis boltban, a Mollal szembeni nyúlcipőben, de igazuk volt mert kövér voltam és kicsit kifelé lépek (duck feet / magtyarul nem tudom mi a neve, nem párhuzamos a lábfej, ami ugyancsak izomgyengeség következménye). Szerencsére javult. Most voltam én is ilyen lábnézegetős vizsgálaton és az jött ki, enyhén pronálok bal lábra azaz enyhén stabil vagy erősebb neutrális cipő jó nekem. Meg akartam csinálni mielőtt újabb cipőt veszek, mert kellett egy hosszabb távú cipő, 15-20km fölött kicsit "érzem" a térdeim, forgóim gondolom a csillapítás hiánya miatt.
A 2 év futásom alatt volt nekem is térdfájásom, nem biztos, hogy cipő miatt, de talán hozzá is kellett szokni a futáshoz meg túlsúlyom volt. 2x 3 hónap maradt ki sajnos. Az utolsó 6 hónapom átlaga már 260km fölött van és semmi bajom, hál'istennek.

Fuss télen is mert jó dolog, a heti minimum 25-30 km érdemes ha félmaratonozol. Télen max az ember csak könnyűeket fut, hogy ne essen hasra. Én 2 eséssel úsztam meg ezt a telet, mindkettő könnyű kontrollált esés volt semmi bajom nem lett, 6 perc/km körül, alatt nehezen esik nagy baja az embernek. :)

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2017.04.15. 22:33:22

@viito: igen, ez így van. Nekem is a külső fele kopik a sarkamnak, mégis pronáló a lábam. A következő pronáló cipőm nekem is Nike lesz megint.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2017.04.15. 22:37:56

@randomgenerator: ha Nike reklám lenne, akkor az lenne a posztban, hogy Nike-is vettem és nem Asics-et.

jaja, futottam télen, de csak hetente egyszer és átlag 4-5 km-ert. Nem esett jól. Kurva hideg telünk volt. Az elmúlt 1-2 hónap 80 km átlag volt, de mostantól 120lesz kb. Többet ennél nem tudok, mert nem bírná el a gerincem.

Idén csak egy félmaratonra jelentkeztem augusztusra, az összes többi csak 10es lesz.

viito 2017.04.21. 06:50:24

@nikita: "Többet ennél nem tudok, mert nem bírná el a gerincem. ".

Ha még nem csinálod, kezdj valami kersztedzésbe, amivel a core izomzatot erősíted. Rengeteget küzdöttem 10+ km után előjövő hátfájással, TRX nagyon sokat segített.