2016.09.14. 12:26

Reggeli a ketogén táplálkozásban

A ketogén diéta szigorú életmódot követel. Hosszú a terméklista amikre nem lehet csak ránézni sem, de legalább ugyanannyi variáció van az elfogyasztható ételekre is. 

Minden reggel (8.30-09.00 körül) ébredés után 15 perccel letolok egy meleg pohár vizet másfél evőkanál almaecettel, aminek borzasztó íze van, de remek anyagcseregyorsító, energizáló és még ezen kívül rengeteg áldásos előnye van. Ilyenkor koncentrálok egy pontra, és megpróbálom teljesen kikapcsolni a nyelvem ízlelőbimbóit. Most már egy ideje teljesen hozzászoktam, ezért semmilyen belső hisztit nem okoz a megivása. Íme egy remek videó, ha tudsz egy picit angolul, akkor nézd meg. Az almaecetet bármelyik bioboltban beszerezheted, kb 800 Ft az ára. 

Az ecetes lötyi után beveszem a vitaminjaimat, majd elkészítem a reggelimet, és miközben lassan elfogyasztom, kinyitom a laptopomat. 1 dl édesítetlen mandulatejet, 1.5 dl ásványvizet és egy adag fehérjét (impact whey protein vagy impact whey isolate) összeturmixolok, majd elkornyolgatom lassan. Ebből van nekem jelenleg ötféle isteni finom ízű (fehércsoki, eper krém, tiramisu, citromos sajttorta, fahéjjas tekercs), hogy ne ugyanazt kelljen inni minden reggel. Éveken keresztül a Scitec Nutrition üzletekben vettem a kétféle fehérjét, de rátaláltam egy brit márkára, a Myproteinre, baráti ajánlásra, ami amellett, hogy sokkal olcsóbb, hatványozottabban nagyobb a kínálatuk ízekben, és ami a lényeg, elképesztően ízletesek a SN magyar termékkel szemben. Ezzel a napi édességvágyamat is kielégítem. 

A kávét igyekszem minimum másfél-két órával az ébredés után meginni 10.00 óra felé. Ébredés után a kortizol szintünk magas, és az is marad a következő 2 órában. A kortizol a szervezetünk belső óráját kontrollálja, és segít a figyelem, éberség fenntartásában. Az első kávénkat akkor a legoptimálisabb meginni, ha kortizolszintünk elérte a reggeli csúcspontját. 

Ha ébredés után azonnal rágyógyulsz a kávéfőződre, akkor magas hormonszint mellett fogsz kávézni, és rövid időn belül koffein-tolerancia alakul ki nálad. Ami azt jelenti, hogy még egy plusz kávéra lesz szükséged, ugyanazon hatás eléréséhez. Azaz a reggeli kávéd sokkal kevésbé lesz hatásos, mint a délelőtti kávéd. Tehát a megoldás az, hogy ébredés után még legalább másfél óráig ne kávézz. Idd meg az első kávédat a munkahelyeden, ha eddig otthon tetted, de nincsen 2 órád az ébredés és az elindulás között. 

Kávéfüggő vagyok, latte macchiato-junkie. Hosszú évekig naponta egyszer-kétszer beugortam valamelyik kávézóláncba és rendeltem egyet, vagy elvitelre, vagy helyben fogyasztásra, ha épp találkozóm volt, vagy dolgozni akartam. De ez már múlt idő! Mostanában rászoktam a jeges presszókávéra kókusztejjel, és leszoktam a tejről. A gond az volt, hogy mindez 430 Ft-650 Ft között kerül poharanként, attól függ, hogy melyik gyorskávézóba mentem be érte. Még tavasszal az egyik barátom figyelmeztetésére kiszámoltam, hogy ez mennyibe is kerül évente, és fejreálltam az összegtől. 

Próbálkoztam otthoni kávéfőzéssel is sokszor, de minden kávéfőzőm tönkrement fél év alatt, valamint ragaszkodtam a krémes habos tejekhez, amit nem lehet otthoni eszközökkel előállítani. De az új táplálkozási módomnak köszönhetően véglegesen leszoktam a tejről, ezért rájöttem, hogy gyakorlatilag felesleges kávézóba menni, csak ha találkozóm van ott valakivel, vagy olvasni/dolgozni akarok benn. 

A Tescóban belefutottam egy helyes kis instant kávémárkába, a Beaniesbe, amiben az fogott meg - azon kívül, hogy jól néz ki a csomagolása, - hogy izesített és cukormentes volt. Korábban is mogyoró, mandula stb sziruppal, kakaópor vagy fahéj szórással rendeltem a kávéimat. A Tesco nagyon durva áron, 1490 Ft-ért értékesíti a fahéjjas-mogyorós verziót, ami úristen, de gondoltam egyszer belefér. Kb 10-15 adag kávé jön ki az 50 grammos kiszerelésből (vegyesen 3-5 g/adagot használok). Otthon utánuk néztem, és gyorsan kiderült, hogy neten rendelem meg, akkor sokkal olcsóbb, és 12 féle ízben kínálják a portékájukat. Rendeltem is tőlük 5 féle ízesítésű instant kávét, és egy fehér csokis őrölt kávét ajándékba a szüleimnek. Így egy üveg átlagosan 1075 Ft lesz. Erre rájön még a 30 ml habtejszin és a 0.7 dl kókusztej, ennek ára kb 80 FT, azaz 170 Ft-ba fog ezek után kerülni a kávém. Gyors életszinvonal javulást várok ettől a spórolástól :-)

screen_shot_2016-09-14_at_9_55_41.png

Ez összesen fehérje 23g, szénhidrát 4g, zsír 10g. Az instant kávénak és almaecetnek "vonal alatti' a mérhető kalória, és makroadatai. Miután mindezeket megittam, kellően energizált állapotba kerülök, tudok bármit csinálni, és nem vagyok éhes a következő kb. 3 órában. Délben fogok enni először rendesen szilárd ételt, amiről már itt írtam, hogy mit. 

Miután befejeztem a kávémat, végigcsinálom ezt a 15 perces jógaprogramot, sokkal könnyebb utána kezdeni a napot. 

A posztban a felsorolt márkák nem támogatták a cikk megírását sem pénzzel, sem termékekkel, sem szivességgel. Legnagyobb sajnálatomra! Igaz, meg sem kerestem őket, hogy megkérdezzem akarják-e. Viszont annyira szeretem őket, hogy örömmel osztom meg veletek is a pozitív tapasztalataimat. 

Kövess Facebookon is

 

A bejegyzés trackback címe:

https://couchsurfing.blog.hu/api/trackback/id/tr8111703499

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2016.09.14. 21:25:39

"almaecettel, aminek borzasztó íze van, de remek anyagcseregyorsító, energizáló és még ezen kívül rengeteg áldásos előnye van"

Ebben te hiszel? Régóta tudjuk nulla hatás.

Peetee 2016.09.15. 04:00:20

Ha hiszel benne, hogy ettől neked jobb lesz, csináld bátran.

Mr. Neutron 2016.09.15. 07:37:01

Sose értettem, hogyan lehet egyeseknél összeegyeztetni a kávéfüggőséget, (és - horribile dictu - esetleg a cigarettázást) a jógázással. A jógázás az én felfogásom szerint arról szól, hogy a testgyakorlatok és a légzés kontrollálása révén szellemileg is uralom/fejlesztem magam. Aki komolyan veszi a jógát, annál szóba se jön, hogy kávával vagy egyéb mesterséges szerekkel pörögjön.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2016.09.15. 08:09:28

@Mr. Neutron: nekem a joga siman egy mozgasfajta, mint a tobbi mas sport, amot uzok. Van akinek a joga egy eletmod, van akinek meg heti 1-2 alkalmas kikapcsolodas, aktiv meditacio. Ez a valasz a kerdesedre.

nagylaszlo971 2016.09.15. 08:40:47

Nekem csak egyetlen kérdésem van mr. vagy ms. vagy mrs. ketogénhez: a nyóccázforintos bioecet után hogy van mersze meginni a laborban, ki tudja milyen körülmények között kotyvasztott és liofilizát fehérjét? Ott már nem fontos a "bio" minősítés? Hogy lehet valaki ennyire síkbuta?

bkkzol 2016.09.15. 08:42:03

Akit el akar veszejteni az Isen annak eloszor az eszet veszejti el!

speti1991 2016.09.15. 14:32:53

Azért hihetetlen, hogy most már csak minden majd 10. poszt szól a couchsurfingről, a többi ketogén marhaságról, nemi betegség vizsgálatról, kiöregedő negyvenes nő pontokba szedett életbölcsességeiről és fizetett posztokról.
Ez a blog halott, de így is index címlapképes. Mondjuk ez nem egy szint...
Szomorú vagyok, mert nagyon szerettem.

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2016.09.15. 15:07:35

@nagylaszlo971: sőt, még saját biokertem sincs és haszonállatokat se tenyésztek, minden alkalommal kockáztatom az életemet, amikor bevásárolok a Tescoban, Sparban, Lidliben. Minden éjjel rettegve alszom el, felébredek e másnap reggel?

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2016.09.15. 15:13:46

@speti1991: Hu, hát fizetett poszt nem volt vagy 2 éve, de ha minden poszt az, akkor sztem neked utalják a pénzt (kik is?). Egyébként örömmel venném a fizetett posztokat! Hálistennek ez egy magánblog, és arról írok, amiről jól esik, couchsurfing vendégeim nincsennek, csak havonta kétszer, a blog viszont ennél gyakrabban frissül. Neked csak anniy a dolgod, ha ilyen szomorú lettél, hogyha ketogén címmel és kiöregedő élettanácsos posztot látsz, akkor nem kattintasz, mint pl most. Apropó, tanácsokat hány éves korig szabad adni? Ez teljesen új infó, hogy korhatárhoz van kötve. De én is rettentő szomorú lettem most, hogy elveszítettelek téged, mint olvasót.. Ja nem.

Irbisz 2016.09.17. 14:55:42

@Mr. Neutron:
"Sose értettem, hogyan lehet egyeseknél összeegyeztetni a kávéfüggőséget, (és - horribile dictu - esetleg a cigarettázást) a jógázással. A jógázás az én felfogásom szerint arról szól, hogy a testgyakorlatok és a légzés kontrollálása révén szellemileg is uralom/fejlesztem magam."

szerintem a szellemi fejlödesed mellett nem artana a tudas,- es ismeretszintedet is fejleszteni, mert a kavefogyasztas bizonyitottan (ellenörzött, több tizezer fös minta, több mint tizeves kutatas) nem csak a varhato elettartamot hosszabbitja meg, hanem (feltehetöleg antioxidans hatasa miatt) a DNS-karosodasok merteket is csökkenti (bar ez eleg keves embert erdekelhet :))

Azaz jogazoknak kötelezö a kave, ha a szellemi mellet a testi egeszsegük es varhato elettartamuk is szempont szamukra.

Mr. Neutron 2016.09.18. 12:48:07

@Irbisz: Nekem semmi bajom azzal, ha valaki kávézik. Nem olyan ártalmas szer, mint például az alkohol vagy a metamfemin. Olyan kulturában élünk, amelyben teljesen elfogadott a fogyasztása. Az emberek azért isszák évszázadok óta, mert élénkít és serkenti a gondolkodást. Vannak más figyelemre méltó tulajdonságai is, pl. az antioxidáns hatás, a májműködés és a vizeletkiválasztás serkentése, de amikor a jógázással összefüggésben van róla szó, akkor az a kérdés, hogy összeegyeztethető-e a jógázással az, hogy valaki valaki az elmeműködést befolyásoló anyagokkal pörög. Az én válaszom az, hogy a jóga szellemiségétől teljesen idegen a pszichoaktív szerek használata. Aki jógázik, az nem alkoholivással fog lazítani és nem kávézással fogja serkenteni a figyelmét, hanem ászanák, pránajama és a mudrák gyakorlása által. A jógi számára a kávé serkentő hatása szükségtelen és legfeljebb zavaró.

Szemléletes hasonlat: a hegymászó nem helikopterrel viteti fel magát a hegy tetejére, hanem a saját erejéből mászik fel. Ezért nevezik hegymászónak. Megtehetné, hogy mégis helikopterre szállna, de akkor nem "hegymászó" lenne, hanem "légiutas".

Egyébként a hatha jóga gyakrolása önmagában is kedvező hatással van a testi egészségre és a várható élettartamra. Abban igazad van, hogy az antioxidáns hatású természetes anyagok jó élettani hatásúak, de szerencsére a színes gyümölcsökben és zöldségekben bőségesen megtalálhatók, ezért az antioxidáns hatás okán a kávéfogyasztás senkinek sem kötelező.

Mr. Neutron 2016.09.18. 13:13:23

@nikita: Váljon egészségedre. Bár a jóga ennél jóval több, az ászanák végzése így is elősegíti a testi és a szellemi fejlődést.
süti beállítások módosítása