2016.09.13. 17:28

Senki sem akarja a megunt ruháidat

A couchsurfereim nálam szokak hagyni ruhadarabokat. Van aki vásárolt valamit útközben, és még se kell nekik, megmutatják nekem, és ha nem is jó rám, akkor is elfogadom, mert jó lesz másnak, és van aki csak véletlenül szórja el a dolgait nálam. 

Kaptam így egy New York-i brandelt kiskabátot, ezt néha fel szoktam venni, sportmelltartót, amit rendszeresen is használok, itthoni pamutnadragot, ez a legkényelmesebb, legszeretettebb cuccom télen. Legutóbb az ausztrál surferem nekem adott egy vadonatúj 42-es méretű slim szabású farmert, mert próba nélkül vette meg és kicsi lett rá, rám viszont brutál nagy volt, így Madelynnek adtam két nappal később, rá tökéletes volt. Ezen kívül nagyon sok trikó, és fehérnemű maradt itt, ami természetesen ment a szemetesbe.

Nagyon sok éve nem veszek rendszeresen drága, minőségi ruhákat, kivéve a farmereimet a Levi's-ban, a GAP-ben és a RETRO-ban veszem, ami drága mind. A futócuccaim többsége a Nike boltból valók, arányaiban messze a futóruháimra költök a legtöbbet. Az utcai ruhák közül elszórva egy-két darab középkategóriás divatmárka néha bejátszik, viszont a mindennapi ruhatáram főleg a H&M, Promode, Springfield és a Zara adja. Igen fast fashion, de olcsó, és tetszenek a dolgaik. Ezen kívül a ruhatáram 70 %-a, amit még főleg huszonévesen vettem, minőségi drága darabok üzleti megbeszélésekre, de nem hordtam őket az elmúlt 10 évben legalább, mert kihíztam, de sajnáltam leselejtezni. Most viszont már jók rám :-) A polóim többsége mind city pólók, amit utazásaim során vásárolok, ezek közül épp ma selejteztem le a 2014-es Belgiumot, Positanot és Barcelonát (szétmentek), egy 2007-es párizsit (sosem hordtam, mert rövid). 

A textilek, amit leselejtezünk, mára katasztrófális méreteket öltött, köszönhetően a fast fashion iparágnak. Az amerikaiak 85 %-a a megunt, elhordott ruhadarabokat szimplán kidobják a szemetesbe, szerintem nálunk is hasonló az arány. Mindezen anyagok tele vannak vegyszerekkel, műanyaggal, szintetikus anyagokkal, még a pamut is szinezve van, kevés közülük a 100 % selyem, ami nyom nélkül lebomlik. Mindenki számára nyilvánvaló mekkora környezeti károkat okoznak ezen anyagok eltemetése, elégetése. Amerikaiak évente 35 kg ruhát dobnak ki fejenként. Én kb 5 kg-ot. 

screen-shot-2010-11-09-at-9-51-18-am.png

Ezekből a leselejtezett ruhaneműkből egy öko cég Berlinben téglákat készít, amit felhasznál az építőipar, hasonló a technikával, mint a műanyagból.

maxresdefault.jpg 

4000 fast fashion márka van világszerte, és 25 milliárd dollár forgalmat értek el 2015-ben. Az emberek többsége ma már kizárólag árleszállítás időszakban hajlandó vásárolni, amikor néhány ezer forintért hozzájuthatnak a felsőkhöz és nadrágokhoz, és ezeket a darabokat maximum 1-2 évig hordják. Ma leválogattam még teljesen jó állapotban lévő szoknyát és nadrágokat, amit hamarosan leadok a legközelebbi H&M boltban.

Igen, a leselejtezett cuccaidat, akármilyen üzletből is valók, leadhatod a H&M ládákba, ahol mindezeket összegyűjtik és új ruhákat készítenek belőle, cserébe pedig a H&M utalványt ad érte, amit levásárolhatsz az üzleteikben. Mindenki jól jár. Mindez persze rettenetesen jól hangzik, de a valóság az, hogy az így összegyűjtott ruháknak csak a 0.1 százaléka kerül valóban feldolgozásra, mondta ezt Henrik Lampa, a H&M fenntarthatósági menedzsere egy sajtótájékoztatón. A dolog iróniája, hogy a cég dollármilliókat költött az újrafelhasználhatósági kampányuk hirdetésére, de valójában ez is sima marketingkampány-fogás. Visszaviszed a ruháidat a kuponért, eredetileg csak ezért ugrottál be az üzletbe, de kifelé menet vélhetően meg fogsz látni egy helyes kis felsőt, ami épp le van árazva, és már masírozol is vele a próbafülkébe. 

A jótékonysági gyűjtőállomásokon összegyűjtött textilek csak 20 %-át tudják értékesíteni, vagy továbbadományozni rászorulóknak. A leadott ruhák nagy része teljesen hordhatatlan. Magyarországon ennél talán nagyobb a felhasználhatósági arány. 

A statisztikai adatokat innen vettem.

Kövess Facebookon is. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://couchsurfing.blog.hu/api/trackback/id/tr5211701563

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása